Martijn Aslander

October 4, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 39 2022)


ECF46C19-A40C-4432-A44F-814E0D8A46BF.jpeg


Week 39 eindigde op Vlieland. Aan het einde van de nazomer breken we ons kampement daar weer op en proberen we de tenten en al het andere spul schoon en droog op te bergen. Met de geweldige hulp van Mark Meinema lukte dat maar net, gezien de vele buien en storm gisteren. De grote de Waard tent was al aan zijn einde, en gisterochtend draaide de wind ineens en kwam de regen zo'n beetje de tent in. Een dag later en alles was nat geworden en hadden we een groot probleem gehad. Maar de kosmos was weer eens op onze hand gelukkig. Hier een HEEL leuk filmpje over de afbraak. Ik heb zin in de herfst!


1. Ik begon de week goed. Ik mocht tweemaal spreken op een mooi congres van Driessen HR, een mooi bedrijf dat in onderwijs, zorg en de overheid HR-diensten aanbiedt. In ons boek leggen we uit dat die mensen niet heel veel met knopjes en computers hebben terwijl ze vaak wel verantwoordelijk zijn voor het opleiden en ontwikkelen van mensen. Die boodschap kwam goed binnen ;) Ik zag nog nooit zo snel, zo veel nieuwe mensen rondstruinen op ons Digitale Fitheid Platform. Ik schoof nog even aan bij de keynote spreker van die dag, die ik al sinds 2005 ken. In die tijd was ik vooral nog bezig met creativiteit en innovatie, en van het clubje mensen uit die wereld is Cyriel Kortleven een topper! Later in de week mocht Peter Ros daar ook nog een paar sessies geven aan het personeel. Goed bezig daar in Helmond! In het midden van de week was ik een hele dag aanwezig op een vakdag van de politie. Daar kwam ik John van den Heuvel tegen, die net als Wilders dag en nacht zwaar bewaakt moet worden gezien de criminele dreiging door zijn werk als journalist. John opende de dag met boeiende inzichten en anekdotes, en ik mocht de dag afsluiten als collega en technologie-filosoof. Uiterst leerzaam en boeiend, die organisatie beschikt over zoveel expertise, kennis en technologie. Daar kom je als buitenstaanden bijna niet achter. De grootste vraagstukken aldaar gaan over bureaucratie en macht. Net als overal. Op het Techfest van AG Connect trad ik op in een opblaasbare iglo in de Werkspoorkathedraal en aan het einde van de week stond ik in Zandvoort boven de paddock van het circuit voor onderwijs bestuurders via Dieter Möckelmann die eerder naar een bevlogen Jan Lammers hadden geluisterd. Die keken alsof ze water zagen branden toen ik betoogde dat je aan digital literacy niet zoveel hebt als je geen informatiegeletterdheid hebt. Ik vermoed dat diverse mensen daar ons boek dat ze meekregen inmiddels uit hebben :) Olaf de Groot maakte er nog deze leuke plaat van:

Schermafbeelding 2022-10-04 om 12.20.42.png





2. De term Digitale Fitheid duikt steeds vaker op. Een boeiende opgave is ervoor zorgen dat er geen begripsverwarring ontstaat. Zo zag ik de SER en de Politie de term al gebruiken voor Digitaal Fitte organisaties. Na wat vriendelijke telefoontjes leek dat prima oplosbaar overigens. Het hele punt van Digitale Fitheid is dat een gemiddelde medewerker daar ZELF iets aan kan doen, zonder dat er toestemming of software of hardware voor nodig is. Het gaat om een framework dat mentale ruimte en slagkracht oplevert. Het staat haaks op de centralistische technocratische benadering van IT of IV afdelingen die meestal geforceerd proberen medewerkers op hún manier te laten werken. Er is nog een lange weg te gaan. Het toverwoord in al die gesprekken is handelingsperspectief. Als dat er bij welk verhaal over digitalisering dan ook niet is voor Mien van de administratie of Erik van de receptie dan is het gedoemd te mislukken.

3. Het thema werk blijft me boeiend en de discussie over arbeid, uren en productiviteit is zelden zo groot geweest als nu. Het woord crisis zal ik maar niet noemen, het wordt momenteel overal op geplakt. Mijn reactie op een stuk in Trouw werd geplaatst, en ik kreeg er hele leuke reacties op. Met Jasmijn Mioch had ik een heel leuk gesprek in de podcast De Gelukkige Thuiswerker. Ze had mooie vragen en ik kon er al mijn punten over hoe we anders naar productiviteit kijken in kwijt. Hier wat leuke quotes eruit en hier kun je hem beluisteren. Met Ronald Mulder, een door mijn zeer gewaardeerd econoom had ik wat gesprekken over de productiviteit van de kenniswerker. Die wordt nu gemeten in uren. Dat slaat in de praktijk nergens op. Maar we weten blijkbaar geen andere manier. Wellicht is het puur voor de fiscus dat we productiviteit zo meten, dat rekent wat makkelijker af. Maar iedereen weet dat het ene uur het andere niet is. Dat hele denken hierover komt uit de industrialisatie. Met fysieke arbeid past dat denken in uren prima. Maar denkwerk werkt toch echt anders...  Benieuwd waar deze discussie naartoe gaat. Roos, met wie ik een mooie podcast over de arbeidsmarkt maak had een prima stuk in de zaterdagtelegraaf waar ze tegenover een dinosaurus van een andere planeet mocht argumenteren waarom die voltijdbonus niet een goed idee is.:) Verder kwam ik nog dit lezenswaardige (inclusief de comments) artikel tegen: Why are you eating so many frogs?


6DC7726F-957F-45B8-A76D-58A210F2DE8E_1_201_a.jpeg



4. In kader van overige nieuwtjes: Ik heb een elektrische fiets. Gekocht van de fietsverhuurder op Vlieland. Een degelijk ding voor een hele prima prijs. Ik heb een pesthekel aan fietsen. Ik loop liever 10 kilometer dan dat ik 5 kilometer fiets. Maar met regelmaat ontkom ik er niet aan. Wat een verschil zeg! Voor de mensen die bij het koken kokosmelk verwerken, kijk deze bizarre uitzending van de Keuringsdienst van Waarde erover. Iets met apen 🤣. Mijn netwerk was blijkbaar druk aan het schrijven geweest afgelopen jaar. Maar liefst 8 boeken ploften op de mat afgelopen week. Boeken van dierbaren, boeken waar ik in sta of aan bijdroeg. Komende weken mag ik er een aantal van weggeven. Maar ik moet ze toch eerst lezen voor ik er iets over kan zeggen. Wellicht komende week. Tussen alles door kijk ik momenteel de series Andor (StarWars), Rings of Power
(Tolkien) en de prequel van Game of Thrones, House of the Dragon. Allemaal prachtig gemaakt, maar Rings of Power steekt er met kop en schouders bovenuit. Zeker na de aflevering van afgelopen week. Fans waren terecht door het dolle heen. Bizar hoe een serie na 1 aflevering zoveel extra lading kan krijgen. Meer zeg ik er niet over. Dat zou zonde zijn...


Fijne week!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ