Martijn Aslander

October 31, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 43 2021)

D51E2BCE-546B-418B-8552-7062C4FC6854_1_105_c.jpeg


Dat was me het weekje wel. Het voelde zelfs als twee weken. En het was leuk en divers. Mijn stappenteller werd er minder blij van, ik zat bijna de hele week in de auto. Ik zei het al eerder, nog even en half Nederland krijgt een burn-out. Er word gewerkt alsof we over een paar weken weer in een lockdown zitten. Overal hoor ik geklaag over te volle agenda's. Mij hoor je niet klagen hoor. Veel te leuk zo'n dynamisch weekje als deze.


1. Afgelopen maandag zijn we gestart met het tweede seizoen van onze podcast "Werken aan Nederland', waarin Roos Wouters en ik beslissers en denkers uit de polder bevragen op de idioterie van de manier waarop werk nu geregeld is en hoe dat anders zou kunnen. Sinds de bijzondere opname met Hans Borstlap luisteren er erg veel mensen naar (soms tweeduizend per keer).  Het komend seizoen maken we weer tien afleveringen.  De eerste gast was Martijn Arets, die meer over de platform-economie weet en schrijft dan wie dan ook. Binnenkort te vinden op Apple en Spotify en ook hier. Dit seizoen wordt mede mogelijk gemaakt door verloning.nl, en de inspirator daarachter was te gast in deze aflevering.

2. Langs vele wegen kwam het boek "Werk is geen oplossing" op mijn pad. Ik ben op de helft ervan. Het voelt alsof het raakt aan de zelfde thema's die wij aanraken in ons binnenkort te verschijnen boek "Ons werk is stuk", maar dan vanuit een andere invalshoek. Goed om te zien dat één van de winstpunten van de corona-ellende is dat anders kijken naar werk onvermijdelijk lijkt. En dat we voor oplossingen niet bij de bestaande instituties moeten zijn die vanuit gevestigde belangen nogal wat over het hoofd zien. Afgelopen week had ik aan de keukentafel een prachtig gesprek met Edward Belgraver die met toppers als Mark Vletter en Roos Wouters een oplossingsrichting heeft bedacht die veel ellende in één klap oplost. Hier een inkijkje in zijn plannen. Ik zie het hem doen. En hij is heel concreet bezig. In tegenstellingen tot veel stuntelende partijen in de polder.

3. Ondertussen bouwen we met een fijn team vrolijk door aan Digitale Fitheid. Afgelopen week haalden we een mooie klant binnen waarvan we een deel van het personeel in vier maanden Digitaal Fit gaan krijgen. Achter de schermen wordt heel hard gewerkt aan content, en schaalbaarheid (reuze leerzaam allemaal) en over een paar maanden gaan we de internationale markt op. Deze week mocht ik twee maal in Belgie optreden over dit onderwerp. Een keer in de studio voor Telenet, in een superprofessionele setting met Jo Caudron, die in 2020 in Nederland het Managementboek van het Jaar schreef, en een keer virtueel voor Codabox, samen met Femke Hogema. Met Femke gaan we een mooi programma voor Digitale Fitheid in de financiële sector ontwikkelen dat begin 2022 van start gaat. Tussendoor was ik nog in Groningen voor een optreden bij het Waterbedrijf Groningen en mocht ik een clubje mensen inspireren die samen 300(!) mld pensioengeld beheren voor 3 miljoen Nederlanders. Prachtwerk. En ik merkte overal veel nieuwsgierigheid naar onze ideeën over werk en Digitale Fitheid. Het onderwerp raakt werkelijk aan alle thema's die er op de werkvloer leven. Fijn dat we daarbij kunnen en mogen helpen!

4. Conceptueel vielen er een hoop kwartjes tussen alle drukte door. Ik schreef er vanmiddag 1350 woorden over....  Door Obsidian, mijn weapon of choice van dit moment voor mijn persoonlijk kennis management, verkreeg ik inzichten die me flink hielpen in snappen waarom kennismanagement centraal opgelegd binnen corporates en grote organisaties NIET werkt. Tof spul. Binnenkort, op 20 november is er de 3e Nederlandse Meetup erover. Mooi!

5. Ik las deze week nog dit mooie blog van Marco Derksen over hoe IJsland het middelengebruik onder jongeren superslim wist aan te pakken. Gniffelde over hoe de jongste generatie werkenden niet meedoen aan hiërarchie (gratis lezen NY Times, mits gratis account). Er kwamen twee blogs van mij online op Vodafone.nl over hoe ik omga met Digitaal Leesvoer en Papieren Leesvoer.  Verder nog een inzichtvol blog van Jason Fried van Hey.com (waarmee ik hier blog) over hoe ze het Hey.com domein in handen kregen.

Fijne zondagavond allen!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid