Martijn Aslander

October 24, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 42 2021)

7B3C8152-4888-49FE-BD20-F555B2605441_1_105_c.jpeg


Het was herfstvakantie. De kids wilden chillen. En gelijk hadden ze. Ik heb het gevoel dat kinderen veel drukker zijn dan toen ik jong was. Maar een gezellige week dus. Merkbaar rustiger qua belletjes en mail. Maar er was genoeg te doen en er gebeurde weer veel.

1. Monsters bestaan wél. Tenminste.... Dat heb ik vanaf dag 1 volgehouden aan mijn kinderen toen ze aangaven dat ze bang waren voor monsters. In mijn logica kon ik namelijk roepen wat ik wilde over monsters, maar dat zou hun angst ervoor niet wegnemen. Dus koos ik een leukere aanpak. Natuurlijk bestaan monsters! Ik ben er namelijk de baas van. Monsters zijn tof. En ze zijn heel goed in verstoppertje. Maar ik heb met ze afgesproken dat ze niet bij ons thuis of bij mijn kinderen mogen komen. Dat komt later wel als ze ouder zijn. En omdat ik de baas van de monsters ben gaat dat dus heel goed. Deze aanpak werkte prima! Tot afgelopen weken. De jongste, van vier, vertelde dit iets te fanatiek op school en deed teveel wenkbrauwen fronsen. Dus heb helaas aan de keukentafel moeten uitleggen hoe het precies (of ongeveer) zat. Ze konden er gelukkig om lachen. Nu zijn ze ervan overtuigd dat monsters niet bestaan :) Eind goed al goed.

2. Het was lang geleden, maar ik was weer eens op een congres als bezoeker. Het Vogin congres genaamd Zoeken en Vinden 2021, in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Heel grappig om te merken dat veel bezoekers vroegen of ik een lezing kwam geven ;) Ik had een reeks hele mooie ontmoetingen, zoals met een boswachter die gave dingen doet met data, en zat geboeid te luisteren naar Antal van den Bosch die een mooi verhaal hield over Neurale taalmodellen en AI. Ik stak ook een hoop op van Jerry Vermanen, een data-journalist van KRO-NCRV met een indrukwekkende track-record. Er liepen veel mensen uit het KNVI-netwerk rond wat erg handig was gezien mijn inspanningen voor de Maand van de Digitale Fitheid in Maart 2022 en het aankomende nulnummer van PKM-Magazine. (Hét vaktijdschrift voor informatie-amateurs).

3. De Schaduwacademie, een experiment met een knipoog naar de Politieacademie waarbij we uitvogelen hoe we Easycratisch kennis en docenten uit de samenleving kunnen verbinden met politiemedewerkers die dorstig zijn naar kennis en inzichten,  loopt heel goed. Ondanks de flinke focus afgelopen jaar op Digitale Fitheid, waren daar toch duizenden mensen met een politie.nl, politieacademie.nl en rijksrecherche.nl email-account (zonder dat kom je er niet op) te vinden. Genoeg aanleiding om afgelopen week eens wat bakken koffie te drinken op de Politieacademie, met hun directeur. Dat werd een mooie uitwisseling waar nog mooie dingen van gaan komen. En het zou zomaar eens kunnen dat PKM een belangrijke competentie gaat worden van de toekomstige politiemedewerkers :)

4. Dagelijks kom ik verder (met hulp) in het doorgronden van Obsidian. Een tool die veel bruikbaarder is in overheidsorganisaties dan veel anderen omdat je die helemaal lokaal kunt laten draaien. Ik heb er wat experimenten mee uitgezet bij de politie. Daar konden nog wel eens mooie dingen van komen. Ik heb in elk geval meer vertrouwen in dit soort tools die individuele medewerkers krachtiger maakt dan one-tool-fits-all oplossingen van gedrochten van dure ICT-systemen die voor eindgebruikers in de praktijk niet of nauwelijks werken. Over mijn laatste inzichten en ervaringen met Obsidian schreef ik vanochtend dit blog op Digitale Fitheid.

5. Verder behaalde ik deze week level 42 van Pokémon Go (in week 10 haalde ik level 41), stonden we met Digitale Fitheid op de cover van het gerenommeerde blad Computable en keek ik naar de lancering van de nieuwe Macbooks van Apple. Alles wijst erop dat ze HEEL groot gaan uitpakken met AR en VR, en ik moet erg lachen om de mensen die alle enorme verbeteringen die nodig zijn voor deze volgende grote stap van Apple niet herkennen en afdoen als gebrek aan échte innovatie. Deze week was het twintig jaar geleden dat de iPod uitkwam. Hier een aardig verhaal erover.

Fijne zondag!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid