Martijn Aslander

October 17, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 41 2021)


D62869CA-430D-44AF-8489-E18F687010A4_1_102_o.jpeg


Wat een leuke week was dat zeg. Doodvermoeiend op de goede manier. Vrijdag heb ik maar een snipperdag genomen om alle indrukken te verwerken. En deze zaterdag was een hele fijne mooie herfstdag met veel buiten zijn gelukkig.

1. Op dinsdag had ik een dag die ik al lang niet meer had gehad. 4 keer optreden op één dag, op drie verschillende locaties. Gelukkig had ik logistiek perfecte hulp, anders was dit nooit gelukt. Op de Finance Expo mocht ik twee keer vertellen over Digitale Fitheid en dat was naderhand goed terug te zien op ons Digitale Fitheid Platform. Voor T-Mobile mocht ik in de Jaarbeurs in Utrecht vanuit de studio 15 minuten praten op het Overheid 360 evenement om vervolgens door te sjezen naar Amsterdam waar ik met Suzanne Verheijden in gesprek mocht over Digivaardig in de Zorg en mijn visie erop vanuit Digitale Fitheid. Dit soort dagen moet ik niet te vaak hebben, maar ik genoot ervan hoor!

2. De hele week, en ook vandaag was ik druk in de weer met Obsidian, waar ik vorige week al over schreef. Het is alsof ik een nieuwe taal aan het leren ben die me acuut voordeel oplevert. Ik lees me suf en vogel uit hoe ik Hazel, A Better Finder Rename, iCloud en Obsidian netjes kan laten samenwerken. Gelukkig zijn er genoeg hulptroepen voor als ik er niet uitkom. Het leukste aan deze exercitie is dat ik nog nooit zo wezenlijk gedwongen ben om over mijn persoonlijke ontologie na te denken. En elke dag verder in Obsidian geeft me een dieper gevoel van logica in de verbanden tussen mijn informatie-set en mijn leven. Hopelijk vind ik komende weken wat meer taal om het ook in gewoon Nederlands aan jullie uit te kunnen leggen :)

3. Mijn werkzaamheden bij de politie zijn nog steeds leerzaam en heel bevredigend. Vanuit alle hoeken in het land word ik benaderd voor de meest uiteenlopende puzzels. Heel fijn om te merken dat de organisatie zich goed bewust is van het belang van Digitale Fitheid. Afgelopen week mocht ik voor het eerst in mijn leven zitting nemen in een sollicitatiecommissie voor een vacature. Heeeeeeel boeiend. Daar is het laatste nog niet over gezegd.... Verder treed ik regelmatig op voor andere teams en eenheden. Ook leuk om te vermelden is dat ik afgelopen week bij Rens de Jong, met wie ik al eerder fijn werkte bij BNR, aan tafel mocht schuiven voor het afscheid van de rector van het Studiecentrum Rechtspleging. Deze club leidt mensen op voor de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie. Het werd een mooi gesprek over leren, fouten maken, en Digitale Fitheid. Mijn reMarkable leverde veel nieuwsgierige blikken op, en het zou me niet verbazen als er binnenkort allemaal van die handige apparaten opduiken in de rechtbank.


4. Ik maak me momenteel nogal druk om de overheid en de informatiehuishouding. Veel maatschappelijke en politieke ellende is daarmee verbonden. Via veel kanalen en projecten hoor en zie ik van dichtbij en van binnenuit wat er allemaal misgaat. Wat heel verdrietig is om te zien, is dat er op klassieke wijze met geld gesmeten wordt naar een sector of vakgebied, maar dat dat absoluut niet wil zeggen dat het goed komt. Veel mensen die zich beroepsmatig bezighouden met de informatiehuishouding van de overheid kijken vooral top-down en systemisch naar het onderwerp. Al een tijdje vind ik dat veel ICT-vraagstukken niets met ICT te maken hebben, en je voor een oplossing dus ook niet bij ICT-ers of leveranciers moet zijn. Zo ook bij de Informatiediensten van het rijk. Het is bar slecht gesteld met de informatiegeletterdheid en het informatiebewustzijn van de meeste ambtenaren. Als daar niet serieus naar gekeken gaat worden dan blijft het dweilen met de kraan open met al die gelden.

5. Af en toe help ik mee op de school van mijn kinderen. In de medezeggenschapsraad, waar ik lid van ben, en soms bij uitjes of serieus sjouwwerk (heerlijk!). Afgelopen week mocht ik Miro, Notion en het PKM-concept demonstreren aan één van de meesters op school. Benieuwd waar dat op uitloopt.... Op woensdag was er met de klas van mijn jongste dochter een heel leuk uitje naar Landgoed Elswoud, hier vlakbij. Hertjes voederen, een rondwandeling met veel uitleg van de boswachter en een ontmoeting met een verdwaasde vleermuis. Heel leuk om mee te maken in dat prachtige herfstbos.


Zo! Ik ga verder met genieten van het herfstweer, een bokbiertje en klooi nog even met Obsidan. Fijne
zondag!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid