Martijn Aslander

October 10, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 40 2021)

98439272-B882-4EE9-9261-273768C81507_1_105_c.jpeg


Deze week was hectisch. Op vele vlakken, en ik zag zelfs een optreden over het hoofd. Gelukkig kwam alles goed. Ik zie een hoop drukte om me heen. Als Nederland in dit tempo doorgaat voorspel ik een flinke lading burn-outs over een paar maanden. Los van hectisch was deze week vooral uitdagend, vooral op creatief en intellectueel vlak. Gelukkig hebben we een rustig weekend met prachtig herfstweer.


1. Deze week begon met een mooie bijeenkomst bij Seats2Meet Utrecht. Een magische plek waar al een hoop moois ontstond. Ik was er met mensen die zich bezighouden met Digitale Fitheid. We namen een podcast op, en leerden van Joost Plattel een hoop over Obsidian. Vervolgens lag ik daar halve nacht wakker van hetgeen resulteerde in deze blogpost die ik zojuist schreef.  Volgend jaar maart is daar de kick-off van de eerste Maand van de Digitale Fitheid. De ambitie is om in die maand 4 miljoen Nederlanders een uur bezig te laten zijn met Digitale Fitheid. Werk je bij een organisatie die daar aan kan bijdragen, stuur dan even een berichtje.

2. Een onverwachts cadeau was een webinar voor bestuurders van Humanitas. Die werken met zo'n 18.000 vrijwilligers en wilden iets meer weten over Digitale Fitheid en slagkracht. Al mijn kennis en ervaring over en met scouting, sociaal kapitaal, slagkracht en slim omgaan met informatie, computers en smartphones kwam mooi samen. Daar komen nog mooie dingen van. En we mochten de eerste 70-plusser daarna verwelkomen op ons Digitale Fitheid Platform, echt heel leuk!.

3. Rondom Digitale Fitheid zijn momenteel aardig wat teams en clubjes actief. Het ene houdt zich bezig met het boek dat binnenkort in de winkels ligt, een ander maakt de podcast, weer een andere club is bezig met de internationale variant. Er is een team dat bezig is met de Maand van de Digitale Fitheid, de nieuwbrief, de community en sinds deze week is er een bijzonder team bijgekomen. Het Meet- en doorrekenteam! Binnenkort kunnen we goed aangeven hoe Digitaal Fit een medewerker, team of organisatie is. En wat de kosten zijn van het niet investeren in deze kennis en vaardigheden. En vooral wat voor individuele medewerkers en de organisatie de opbrengst is. In euro's maar ook in andere (nog belangrijker) aspecten, zoals werkplezier en slagkracht. Binnenkort meer daarover hier.

4. Ik was met mijn lief naar de bios. Naar James Bond. No time to die. Met een 3d-bril op. Daar dacht ik aanvankelijk het mijne van, maar ik zat er flink naast. Wat een GEWELDIGE ervaring was dat zeg. Ik meed de recensies vooraf, en ving her en der wat tegenstrijdige berichten op over de film. Maar ik genoot. Wat een spektakel zeg, ik vond dit één van de betere films. Een aanrader dus. Ik bleef wel achter met het grootste vraagteken ever na een Bond-film: Hoe ziet in hemelsnaam de volgende Bond-eruit? Hier de trailer.

5. Je ne parle pas français. Ik liet het vak Frans vallen in Mavo 3. Ondanks het feit dat ik een 9 had voor het vak. Op de vraag van mijn leraar Frans waarom gaf ik, want puber, volkomen tactloos antwoord dat je er niet zoveel aan had 😳. Daar heb ik later altijd spijt van gehad. Want Frankrijk is een prachtig land, ondanks de lui die er wonen. Ik zag onlangs op Vlieland Peter in de weer met de Duolingo-app. Daar had ik al meer mensen enthousiast over gehoord. Je kunt er op speelse wijze zo'n beetje elke taal mee leren die er is. Nieuwsgierig als ik ben heb ik dus Frans weer opgepakt. Dagelijks een kwartiertje. Op de dooie momenten onderweg, of in bad. Heel mooi gemaakt en leuk om te doen. Wellicht hou ik het vol tot de zomervakantie. En voor de mensen die niet eerder een weekbericht van me lazen: probeer ook Readwise eens uit, de leukste app om te leren.

De winnaar van de Weggeefactie van vorige week, het boek over het Fransche Gaatje bij Vlieland is Martijn Derksen. Het boek komt jouw kant op!


Fijne zondag allen!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid