Martijn Aslander

October 3, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 39 2021)


PHOTO-2021-10-01-10-56-06.jpg


Ik had een bijzondere week. Uitdagend op vele vlakken. En uiterst pijnlijk overigens. Daarover later meer. Zoals je op de foto kunt zien ben ik beëdigd als politievrijwilliger. En er waren nog wat mooie momenten. Nu even een paar dagen uitrusten voor de drukte weer losbarst komende week. Qua werk is het alle hens aan dek. Alsof iedereen de corona-remmen op alle manieren los aan het laten is. En dat is fijn om te merken! (Al moet ik eerlijk toegeven dat een deel van mijn de door Corona opgelegde rust ook wel prettig vond)

1. De week begon op een zonnig Vlieland. Na een avondje bijkletsen met veel (te) goede wijn hadden we er perfect weer bij. En toen alles droog was ingepakt en ons jaarlijkse kampement was opgeruimd werden we getrakteerd op een fikse lange bui. Mooi die kosmos. Een paar dagen later kreeg ik ontzettend pijn aan mijn linkervoet. Aanvankelijk dacht ik dat het aan de laarzen lag die ik op Vlieland aanhad, gecombineerd met wat flink sjouwwerk. In juni viel er een Pax-kast van Ikea op mijn blote voeten. Dat leverde wat schaafwonden en pijnlijke voeten op maar verder had ik er geen last van. Wellicht was er toch iets beschadigd toen en triggerde dit weekend die pijn? Mijn voet zwelde flink op en de pijn was erg vermoeiend. Na een bezoekje aan de huisarts bleek het jicht. Huh? Die associeerde ik alleen met oude mensen, maar blijkbaar ben je met 49 ook al oud. De diagnose was onmiskenbaar. Ik wist werkelijk niets over jicht, maar na wat lezen en bellen bleek het een vervelende onsteking te zijn. En jihct blijkt getriggerd te kunnen worden door teveel alcohol. Na twee dagen na flink wat natuurlijke onstekingsremmers tot me genomen te hebben (geelwortel en gember doen wonderen) was de pijn al zo goed als weg. De arts schreef prednison toe, maar die heb ik na wat tips maar links laten liggen :)

2. Sinds juni maak ik deel uit van de grootste organisatie van het land, de Politie. Als vrijwilliger. En het is daar fantastisch. Het is een micro-wereld op zich. En er is veel te doen. Heel veel. Ik bel me suf en drink overal koffie. In dit blog kun je lezen waarom ik daar werk, en hier kun je lezen wat ik de afgelopen tijd zoal deed. Een paar keer per jaar wordt een nieuwe lichting politiemedewerkers en vrijwilligers beëdigd. Martin Sitalsing nam de belofte af en lichtte de rest van de aanwezigen toe waarom naast fysieke en mentale fitheid, we ook flink aan de bak moeten met de digitale fitheid van de Politie. Zoals je op de foto kunt zien ben ik dus nu ook beëdigd en ervoer ik een een warm fijn welkom. De laatste keer dat ik iets als dit ervoer was bij het verkrijgen van mijn VWO-diploma, dus ik was apetrots. Ik blijf er af en toe iets over schrijven vanaf deze plek, en binnenkort start ik met een politiecollega een politie-podcast. De kans dat je mij in uniform zult tegenkomen is overigens erg klein. Maar op politiebijeenkomsten is het best handig.

3. Er waren een paar bijeenkomsten deze week, waar ik een bijdrage mocht leveren. Zowel digitaal als fysiek. Absoluut uitdagend was de bijeenkomst van de informatie-hoofden van bijna alle grootste organisaties die met het Ministerie van Justitie en Veiligheid te maken hebben. De Hoge Raad, het OM, en de Raad voor de Rechtspraak, maar ook Justid, COA, Politie en nog veel meer van die clubs waren bijeen om naar aanleiding van de Toeslagenaffaire de koppen bijelkaar te steken voor het programma Open op Orde. Ik zag heel betrokken mensen die verstand hebben van informatie, en de informatiehuishouding. Uitdagend en leerzaam. Ik mocht een klein uurtje mijn ideeën en gedachten over ieders persoonlijke informatiehuishouding en digitale fitheid uiteen zetten. Het leverde prachtige mimiek op op de gezichten van de mensen in de zaal. Ze flink aan het denken zetten is gelukt. En ik mag een tijdje blijven helpen meedenken op dit belangrijke dossier.

4. Ook deze week heb ik een weggeefactie. Eric de Groot en ik gaan way back, uit de tijd van het hunebedden bouwen rond 2001. Ik ken niemand die zoveel verstand heeft van bijeenkomsten als Eric. Maar daarnaast schreef hij een uiterst vermakelijk boek met hypothesen over de naamgeving van een bijzonder stukje vaargeul in de Waddenzee, het Fransche Gaatje. Die Wadden, daar moeten we zuinig op zijn. En nu willen ze er naar gas boren.. Stom vind ik dat! Heb je ook iets met de Wadden, steun dan de Waddenvereniging of lees dit leuke boekje van Eric. Hier kun je je aanmelden voor de weggeefactie.

Fijne werkweek alvast!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid