Martijn Aslander

November 7, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 44 2021)

Met de gekte van weken zoals de laatste tijd kan het geen kwaad om extra rust in te bouwen. De week begon in Groningen waar ik een weekendje ontspanning combineerde met een mooi overleg met Mark Meinema over de strategie voor Digitale Fitheid. De week eindigde met een weekendje in een knus boerderijtje in Drenthe. Tussendoor was het een vrolijke puinhoop met iets te weinig slaap. Sometimes life gets messy. De kunst is om dan los te laten en geduld te hebben....


1. Ik kwam er op maandagochtend in Groningen achter dat ik 's avonds verwacht werd in Carré, voor het 10 jarig bestaan van het FCN-Netwerk van Merlin Melles. In smoking nog wel. Met kunst en vliegwerk lukte dat en genoot ik van Anita Meyer, en Lee Towers. FCN is een netwerk voor top-ondernemers. Heel knap hoe Merlin dat heeft opgebouwd. Ik kwam er een hoop bekenden tegen en sprak met boeiende mensen die me de komende tijd goed kunnen helpen met Digitale Fitheid. Leuk, zo'n onverwachts feestje. Later in de week trad ik op voor de politie, voor woningcorporaties in het Evoluon en stond ik in de Jaarbeurs op een mooi event waar ik na mijn presentatie in een talkshow zat met Jim Stolze en een dame van Microsoft. Boeiende gesprekken waren dat :) Met Jim werken is altijd feest! En het leverde een leuk stuk op in de Computable!

2. Ik schreef al eerder over het uiterst boeiende stuk waarin Robert Scoble zijn voorspellingen over Apple en Augmented Reality deelde. Als Apple ergens vele miljarden research tegenaan gooit, dan moet je meestal even blijven opletten. De laatste weken wordt er voorspeld dat we wellicht al in het voorjaar van 2022 gaan zien waarmee ze komen. Ondertussen probeert Facebook een graantje mee te pikken (ze namen al eerder Oculus over) en doopten ze (zoals Google eerder haar moederbedrijf omdoopte in Alphabet) hun eigen naam om in Meta, waardoor het sociale network Facebook daar een onderdeel van wordt. Meta staat natuurlijk voor de Metaverse. Een spannende volgende sprong van het web, waar Jarno een goed stuk over schreef voor mensen die er iets van willen snappen. Rutger van Zuidam haalde met zijn club 4 miljoen binnen voor hun visie en ontwikkeling op dit thema. Uit die hoek komen altijd spannende dingen, dus ook die moet je in de gaten houden. Persoonlijk vind ik voor mezelf het spannendst hoe ik PKM en virtuele bureaubladen kan bouwen voor Minority Report-achtige snelheden en interfaces op mijn data. Komende maanden ga ik daaraan bouwen, met voorlopig de Oculus Quest als basis, zodat ik weet hoe alles werkt totdat Apple zijn kaarten laat zien. Heel tof hoor! Ik voorspel een uitzonderlijk hoog rendement op het informatiekapitaal dat ik afgelopen 15 jaar verzamelde in Evernote, Workflowy en Obsidian

3. Door griep (de gewone) en drukte van Ton en mij liet ons Feuilleton iets langer op zich wachten dan we fijn vonden (we streven naar eens in de 3-5 weken). Maar het was weer top!! Aflevering 10 staat online! Over VR, mijn tattoos, Jimi Hendrix, voetbal, formule 1, Gallium Nitride batterijen, films, series, en veel meer. HIER kun je hem beluisteren! (voor de mensen die het boeit, we hebben vorige keer meer dan 1000 luisteraars bereikt 😱). Met Roos en Jasper nam ik de 2e aflevering van Werken aan Nederland op met Sjanne-Marie van den Groenendaal. Het werd één van de leukste gesprekken tot nu toe. Komende week online, en vanzelf in je favoriete podcast app als je je abonneert.

4. De financiële schade van corona heeft ook bij mij diepe sporen achtergelaten. Maar alle inspanningen gecombineerd met wat geluk leverden inmiddels flink wat lucht, ruimte en licht aan de horizon op. Fijn om een paar kleine fijne investeringen te kunnen doen in goed gereedschap en wat comfortabele spullen voor onderweg zoals wat opberg-equipment van Tom Bihn en mijn nieuwste e-reader van Amazon; de Kindle Oasis.  Uiteraard gekoppeld aan Readwise! Nog steeds een flinke aanrader voor mensen die hetgeen ze gelezen hebben ook willen onthouden!

5. Op de vele plekken waar ik kom gaat het voortdurend over werk-gerelateerde stress, drukte en capaciteit. Zeker in het onderwijs, in de zorg en bij de politie. In elk van die sectoren ben ik met allerlei mensen aan het kijken hoe we door anders naar het werk te kijken, en naar de digitale component ervan we werk leuker, makkelijker, beter en sneller kunnen krijgen. Voor het onderwijs heeft Digitale-Fitheid-Ambassadeur Dieter Möckelmann nu een heel programma waarmee hij in 4 maanden tijd teams digitaal fit kan krijgen. En wat te doen om dat daarna ook te blijven.  In de meeste organisaties hebben mensen echt niet door dat een goed gesprek over de workflow op het werk, en beter snappen hoe om te gaan met informatie en digitaal werkgereedschap in no time veel gedoe en stress kan voorkomen. 

Ik ben aan het spelen met een nieuw tooltje, Linktree!
Feedback op mijn lijstje aldaar is welkom. Wat mist er voor jullie?


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid