Martijn Aslander

November 20, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 46 2021)

59B96537-C54E-4F62-BAF3-4D7F791EF2F9_1_105_c.jpeg


Deze week had voor mijn gevoel drie werkdagen. De overige twee moest ik vooral bijkomen. Ik ging twee keer op en neer naar de omgeving van Brussel, was twee keer heel laat thuis en vroeg op. Tussendoor werden er fysieke optredens omgezet in webinars en regende het afzeggingen en verplaatsingen door corona. Tussendoor moest ik veel vakliteratuur bestuderen zoals je op de foto kunt zien. Maar ik had plezier, mooie ontmoetingen en leerde weer van alles. En ben gezond. Omdat een QR-code niet zoveel zegt over of je besmet bent testte ik dagelijks omdat ik veel onder mensen moest zijn. Better safe than sorry. Het is even niet anders. Stay safe!


1.  Hoe ziet de Digitale Transformatie eruit voor de cultuursector? Wat kunnen en moeten musea, bibliotheken en archieven met zaken als de Metaverse, algoritmes en met data?  Een aantal jaren geleden had ik vele mooie gesprekken met bibliotheken hierover, die inmiddels flink bezig zijn met de thema's die we destijds bespraken. Afgelopen week had ik er een mooi gesprek over met Freija van Duijne, die voor een vraagstuk van de Raad van Cultuur deze puzzel verder aan het uitdiepen en verkennen is. Mits ik zelf controle heb en houd over mijn eigen data, lijkt het me best cool als in de toekomst mijn avatar op basis van mijn eigen bibliotheek geschiedenis me in een museum suggesties doet over de zaken die me waarschijnlijk het meest boeien, en welke andere objecten me wellicht ook interesseren.  Je eigen cultuur-algoritme en avatar,  dat je helpt in je cultureel-intellectuele zoektocht en reis, wellicht is het een handig hulpmiddel in de Metaverse. In Belgie afgelopen week hadden de meeste mensen in de zaal er nog nooit van gehoord. Komende weken gaan Mark en ik voor Digitale Fitheid de wereld van virtuele kantoren, bureaubladen en dashboards flink verkennen 💪

2. Afgelopen week stond dus in het teken van Belgie. Nadat ik afgelopen jaren al veel met KPN, Vodafone en T-Mobile mocht doen, kwam de Belgische LibertyGlobal-tak, Telenet mij op het spoor. Ik mocht drie optredens doen voor hun Nspire-event. In de praktijk werd dat een interview waarvoor ik een paar weken eerder al eens een dagje in een studio in de buurt van Brussel bezig was. Hier kun je het resultaat zien. Afgelopen week had ik twee keer een live-optreden voor klanten en partners van Telenet. Dat was een flinke rit. En omdat de optredens in de avond waren was ik laat weer terug. Normaal was ik gebleven, maar door de Masterclass voor Binnenlands Bestuur moest ik in de ochtend alweer in Amstelveen zijn om vervolgens weer naar Brussel te rijden.  Soms is het even niet anders.... Wat heel tof was aan Belgie was de ontmoeting en samenwerking van Jo Caudron, die in 2020 het Managementboek van het Jaar wist te winnen. We hadden een mooie klik, en hij had maar een 5 minuten demo van Obsidian nodig om ermee aan de slag te gaan :) Ik vermoed dat ik de komende jaren wat vaker in Belgie ga zijn....

3. Kabouters op je computer? In mijn eeuwige zoektocht naar taal om uit te leggen aan mensen die wel last hebben van gehannes met de computer maar geen interesse hebben om onder de motorkap te snuffelen experimenteer ik er dagelijks op los. Zo wonen er (wat mijn hoofd betreft) al jaren kabouters in mijn computer die voor mij braaf aan het werk zijn en onderhoud plegen. In geektaal heet dat gewoon een programma als Hazel ingestelde opdrachten uitvoeren op basis van mijn eigen queries. Maar kabouters aan het werk klinkt toch echt véél leuker. Hier een handig filmpje over hoe ik dat toepas.Sinds een paar weken ben ik erg onder de indruk van een Obsidian-plugin die ik Sticker op een doos noem. Dat praat toch wat makkelijker dan Folder Note plugin. Een verdomd handig stuk werkgereedschap, dat mijn Persoonlijke Kennis Management wekelijks nog krachtiger maakt. Via een tip van iemand in de Digitale Fitheid community, leerde ik een handige Mac-sneltoets die ik nog niet kende: dit teken: ` (tussen de Z en de Shift-toets) tegelijk met CMD fungeert als ALT-Tab, maar dan niet om tussen programma's te schakelen, maar tussen open vensters van het programma waarin je op dat moment bezig bent. Handig als je meerdere documenten, mails of browservensters open hebt staan...  Mocht dit het eerste weekbericht van me zijn dat je leest, ik ben al weken enthousiast en nieuwsgierig naar een fantastische app: Obsidian, hier het begin van een blogserie erover.

4.  Ik had deze week een mooie ontmoeting met Cindy Lammers, de hoofdredactrice van IP Magazine. Voor informatieprofessionals zijn er drie magazines die aan het KNVI verbonden zijn. AG Connect (de vroegere automatiseringsgids), OD Magazine (waar ik vorig jaar gasthoofdredacteur van mocht zijn) en IP-Magazine (abonneren kan hier)  Een heel tof blad met onder andere bibliotheekprofessionals als doelgroep, met een hoop moois over het informatievak en zelfs een flink aantal lifehacks erin. Het vakgebied informatie en alles dat ermee samenhangt fascineert me mateloos. En het landschap waarbinnen al die professionals bewegen wordt me steeds duidelijker. Met alle vaktijdschriften heb ik nu fijn contact en allen reageerden heel leuk op onze plannen voor een vaktijdschrift voor informatie-amateurs, PKM Magazine. Hiermee wil ik PKM en informatie-geletterdheid op de kaart zetten en onder de aandacht brengen, en de kloof tussen de informatie-professionals en de 4 miljoen kenniswerkers in dit land kleiner maken. Met tools, gadgets, essays, columns en verhalen. Over open informatie, radicale transparantie, en het belang hiervan voor onze democratie. En over de spanningsvelden die ermee gepaard gaan. De vormgever en de redactie-in-ontwikkeling zijn druk bezig met het eerste nul-nummer. In 2022 willen we drie edities maken. En verspreiden via de drie eerder genoemde vakbladen. Ik ben reuze benieuwd wie van mijn lezers een betaald abonnement zou willen overwegen. Let me know!

5. Capaciteit. Een fors probleem. In de zorg, het onderwijs en ook bij de politie. De wal keert het schip. As we speak trilt ons zorgsysteem op haar grondvesten. Net als ons onderwijssysteem. En dat heeft alles te maken met de regeldruk van onzekere managers en politici. De Tweede Kamer voorop. Over regels wordt vooral gepraat, maar zelden iets gedaan. Overal waar ik mensen uit één van de drie sectoren die ik net benoemde speelt het fors. Mensen vluchten uit hun banen naar andere sectoren, of worden ZZP-er. Hiërarchische vluchtelingen noem ik ze. Niet klaar met het vakgebied maar HELEMAAL klaar met de bullshit van onnodige, en onlogsiche regels en bijbehorende administratieve lasten. Barry Schwartz zei het treffend in deze must-see video. Regels omzeilen en negeren doe je met praktische wijsheid. Als we daarop inzetten hebben we veel regels niet meer nodig. Zorgen dat mensen hun vak niet verlaten doe je met meer erkenning en beloning.  Dan hoef je ook minder mensen op te leiden en te werven. Zorgen dat de professionals die je hebt niet vertrekken lijkt me chefsache. Ze ontlasten van vergaderingen, papier en regels zou je first line of defense moeten zijn. In de zorg (maar zeker ook het onderwijs en de politie) is de Digitale Fitheid ver te zoeken. Ook die levert vertraging, uitval en stress op. Lykle en ik hadden een mooi gesprek met Suzanne Verheijden. Die meer dan 1200(!)  digi-coaches trainde. Als Hugo de Jonge eens naar deze podcast zou luisteren en zijn BOA-budget aan Suzanne zou geven zouden een hoop dingen sneller gaan qua het oplossen van het capaciteitsvraagstuk in de zorg is mijn inschatting.

Fijn weekend allen!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid