Martijn Aslander

November 14, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 45 2021)


view.jpeg


Dat was een hele gevarieerde week! Met een fijn weekend er aan vast. Mijn planning en agenda piept en kraakt. Tijd om die flink aan te pakken. Om me heen meer besmette mensen (allen gevaccineerd) dan ooit. Tot op heden bleef ik buiten schot. Deze week was ik volop met de laatste loodjes bezig van ons nieuwe boek, had ik prachtige ontmoetingen met politie-collega's, waren er live lezingen en webinars en was ik druk met Sint Maarten en Sinterklaas (De kids vonden het prachtig). En met de bladeren in de tuin. Ik vond bij Intratuin awesome gereedschap. Een soort bereklauw voor bladeren. Works like a charm :)


1. Afgelopen week begonnen Mark en ik aan de 2e serie Masterclasses Digitale Fitheid voor Binnenlands Bestuur. We hebben flink wat deelnemers en hebben sinds de 1e keer een hoop geleerd en toegevoegd aan onze tools en mogelijkheden. Ons nieuwe platform doet precies wat we er van hoopten, en hebben nu alle ruimte om de deelnemers persoonlijk te begeleiden op een manier die schaalbaar genoeg is. Komende maanden testen we nog meer, met zorg, onderwijs en politie. In het voorjaar trekken we samen met Femke Hogema op om mensen uit de financiële sector digitaal fit te krijgen en te houden. Sinds deze week kunnen ook niet-leden van de Digitale Fitheid community onze wekelijkse nieuwsbrief lezen. Aanmelden kan hier. (tip: maak eerst een Stoop-inbox-account aan, nieuwsbrieven horen ECHT niet in je mail :) )

2. Ik mocht deze week weer een hoop spreken over informatie, organisaties en digitale fitheid.  Op het innovatie-evenement van Dura Vermeer, één van de grootste bouwbedrijven van Nederland, waar ik Job Dura een boekje over het bouwen van hunebedden mocht overhandigen. En waar dames met kijk op innovatie rondliepen zoals Deborah Nas en en Marelle van Beerschoten. Sinds de Tegenlicht-uitzending (kijken!) over duurzame houtbouw wacht ik met smart op de eerste bouwbedrijven met ballen, die dit serieus aan durven te pakken. Ik sprak op het online evenement Grip op Informatie van VNG, waar ik (dat gebeurt inmiddels wekelijks) inhoudelijk de degens mag kruisen met informatieprofessionals. Ik vrees dat die levend verorberd gaan worden door IT-ers als ze niet als de donder anders naar informatie- en digitaal werkgereedschap gaan kijken.

3. Door mijn betrokkenheid bij de Werkvereniging heeft alles dat met de frictie tussen vraag- en aanbod van werk mijn hoogste aandacht. Maar zeker ook de frictie van werk zelf, en de dynamiek op de werkvloer. Waar gaat dat heen? Voor zulke zaken kun je vaak prima terecht bij types als Mark Vletter of Rutger van Zuidam. Maar als die samen er dingen over zeggen en uitpuzzelen, dan moet je even opletten. Lees zelf maar! Ik ben nog aan het lezen in het pittige boek A World without Work van Daniel Susskind. Zeker een aanrader. Maar ga er pas dingen over roepen als ik het uit heb en begrepen heb wat er allemaal staat.

4. Afgelopen week lonkte het buitenland op vele manieren. Ik ben nog even heel druk met de puntjes op de i voor ons nieuwe boek, en dan kan ik aan de slag met de vertaling ervan. En met het testen van ons materiaal in andere landen. Als het een beetje meezit (corona-gedoe daargelaten) wordt 2022 een jaar met veel mooie uitwisselingen over de hele wereld. Afgelopen weken en komende week heb ik veel contact met en in België. Ik had zelfs een stukje in het Belgische FD, De Tijd.

5. In tijden van oorlog en pandemieën staat doorgaans de democratie flink onder druk. Mensen die me al een tijdje volgen weten dat ik pro open-overheid ben, en vind dat we met zijn allen meer weten dan het ambtenaren-apparaat, de kamer en dit demissionaire kabinet. MeerDemocratie, de club waar ik al eerder fijn mee werkte is een campagne begonnen om de invoering van de coronapas vanuit meerdere perspectieven breed te bespreken en te onderzoeken. Ik steun dat van harte. Social Media is niet het beste middel om samen de diepte in te gaan om de verregaande implicaties van een tool die in verkeerde handen ons van een democratie naar een dystopie brengt. Veel collega-denkers, schrijvers en sprekers uit de technologie-scene denken daar hetzelfde over. We moeten het er echt over hebben. Helemaal los van voor- en tegens over lockdowns, vaccinaties enzovoort. Dat is nu. Dit gaat over straks en later. De democratie is kwetsbaar. Aandacht en liefde daarvoor kan geen kwaad in deze roerige tijden. Bart Nijman schreef een mooie serie over de ervaringen rondom het referendum dat snel om zeep geholpen werd. Lezenswaardig!


Dank lieve lezers voor de bijdragen via de donatieknop!

Fijne zondagavond!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid