Martijn Aslander

December 7, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 48 2022)

A70D42CC-EB0D-439F-BAEA-AEDF8D3A9F15_1_105_c.jpeg


Nog een paar weken en het jaar is alweer om. Ik merk dat mensen massaal nog een sprintje proberen te trekken qua taken en projecten en aan het voorsorteren zijn op rust. En die was op veel plekken hard nodig. Het eerste dat erbij inschiet als je druk bent is onderhoud en opruimen van informatie. Voor onderhoud en reflectie heb ik wat lange treinreizen geboekt de komende 6 weken. De eerste voor het afronden en opruimen van 2022 en de tweede voor het plannen en overzien van 2023. Afgelopen week pakte ik vooral veel rust. De griep tiert welig om me heen dus mijn weerstand bewaken kan geen kwaad. Ik ontdekte een serie die ik nog niet kende (Person of interest) en die als prima afleiding van de dagelijkse drukte fungeert. Ik trad op voor het UWV en in Dordrecht voor mensen die met techniek in het onderwijs bezig zijn (de foto hierboven).



1. In alle optredens van de laatste tijd gebeurde er wat wonderlijks. Bij de wat grotere organisaties, vooral van de overheid, neemt de weerstand tijdens mijn sessies toe. Mooi, want dat betekent dat er wat gebeurt en er flink wat schuurt. Maar als ik er wat dieper op inzoom is er iets interessants aan de hand. Ik heb er nog niet de juiste taal voor, maar het komt neer op het volgende:

Met mijn verhaal over waarom ik er ten diepste van overtuigd ben dat ons werk stuk is merk ik steeds dat het grootste deel van de mensen mijn inzichten als een eye-opener ervaren, en ze bevestig in hun vermoeden dat er in grote organisaties een hoop mis is met hoe werken, georganiseerd zijn en met de manier waarop we met digitaal werkgereedschap omgaan. Ik geef daar taal aan. Met vaart en humor, en vaak lekker kort door de bocht. Omdat dat nu eenmaal mijn rol op het podium is.

Waar de groeiende weerstand zit is bij de mensen die van bovenaf proberen IT en IV (informatievoorziening) proberen te laten werken op een voor hun logische manier. Een logica die al best lang niet meer aansluit bij de behoeften van medewerkers. En ze eerder tegenwerkt dan ondersteunt. Kortom; ik merk dat ik meer dan voorheen de status-quo bedreig. Ik ben reuze benieuwd wat ze daar aan gaan doen :)

Mochten er onder mijn lezers van deze types tussen zitten: 'Don't shoot the messenger.' En strijd met open vizier op de inhoud, ik kom met plezier nog een keer langs om het er goed over te hebben!


2. Afgelopen weken werd ik veel meer dan anders geconfronteerd met de impact van AI, kunstmatige intelligentie. Voor mensen die daar nog niks over weten kan ik de Nationale AI-cursus aanraden, gratis, en leuk en leerzaam! Wat er heel spannend is momenteel is dat de ontwikkelingen op dat vlak in een enorme stroomversnelling zitten.

Momenteel kan een student een robot een paper laten schrijven met AI die zo uniek, en leesbaar is dat een docent niet kan vaststellen of de student of de robot de tekst geschreven heeft. Dit is een behoorlijk krachtig signaal dat we hier iets mee moeten, al weten we niet zo goed wat precies.

Een van de makers van Hey.com schreef er een prima artikel met als strekking: Niemand kan voorspellen wat de impact hiervan gaat zijn. Over wetenschappelijk onderwijs en AI kwam ik dit artikel nog tegen.

Terecht vragen software-programmeurs en tekstschrijvers zich momenteel af of hun banen niet bedreigt worden. In de praktijk loopt dat wel los. Het saaie, overbodige deel zal wegvallen, en de vorm en inhoud van het werk zal erdoor veranderen. Maar hoe, dat weet niemand. In de praktijk zijn veel bedrijven topzwaar en ineffectief. Nog een boeiend stuk van de mensen achter Hey, die met een man of 80 het werk doen waar collega's het twintigvoudige of meer aan personeel voor nodig hebben. Hun werk is duidelijk niet stuk!


3. Afgelopen maand investeerde ik in wat fijn werkgereedschap. Poeh, dat maakt flink uit in het gebruiksgemak zag! Van Belkin schafte ik een handige draadloze lader aan waarmee ik mijn AirPods, iPhone en horloge snel en draadloos kan opladen. Geen geklooi met snoertjes meer. Ik had geen idee dat het zo'n enorm verschil zou maken in het gebruiksgemak.

De iPad Pro 12,9 inch is evenzogoed een verademing. Knettersnel en intuïtief, en het grote scherm is zo fijn, scherp en snel dat ik de papieren kranten de deur uit heb gegooid, net als wat tijdschriften. Met mijn leesvolume verdien ik dat ding met gemak in twee jaar terug qua besparingen.

Via een politie-collega ontdekte ik een slimme oplossing voor de iPhone en alles waar je dat ding aan vast zou willen maken. Niet goedkoop, maar wel enorm kwalitatief. Een perfect samenwerkend eco-systeem voor accessoires. Ik ben er enorm tevreden over. Voor de mensen die het gemist hadden, er blijkt een hele uitgebreide handleiding te zijn voor de iPhone, die bijna iedereen over het hoofd heeft gezien.


4. De verkoop van ons boek ging zo hard, dat we veel sneller dan we wilden moesten bijdrukken, omdat anders de voorraad op was. Een luxe-probleem, maar wel even spannend. Kleine aanvullingen en herzieningen moeten dus nog even wachten. Mocht je nog een leuk kerstkado zoeken, of een flinke stapel nodig hebben voor de diverse nieuwjaarsbijeenkomsten, laat het me dan weten! Digitaliseringsvraagstukken los je niet op met méér technologie of Office-365 implementeren :)

Ik wens jullie een fijne week!


Dank voor het lezen!  Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ