Martijn Aslander

December 12, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 49 2021)

E2F752F6-9ACC-47C8-B0CD-B42B0880C373_1_105_c.jpeg
Sommige weken kabbelen een beetje, en sommigen vliegen om. Deze week was er zo één. Ik kijk er met plezier en voldoening op terug. Ik sloot hem af in Deventer met mijn lief. Ik was daar al vaak geweest, maar doorgaans alleen voor een kort bezoek voor een lezing of boardroom sessie. Nu ik er een paar dagen was kon ik er beter van genieten. Ik denk dat naast Groningen en Haarlem dit toch in mijn top drie van fijne steden in Nederland hoort. Wat een prachtig bewaard gebleven decor, met veel mooie kleine speciaalzaken en weinig grote saaie winkelketens. En een bizar hoogwaardig niveau van de horeca.


1. De eindfase van ons nieuwe boek is daar. De opmaak is zo'n beetje klaar, en nu is het een kwestie van de puntjes op de i zetten. Zoals het nu lijkt ligt het in januari eindelijk in de winkel. En met pech in februari :) Omstreeks die tijd is het nul-nummer van PKM Magazine er ook. Een eigen tijdschrift staat al zeker 10 jaar op mijn wishlist. Lifehacking Magazine met Sanoma was een heel leuk project maar heeft het nooit gehaald. Maar dit gaat lukken!!  Hét platform voor informatieprofessionals heeft PKM als nieuw onderwerp opgepikt en samen met Eric Kokke organiseren we tijdens KNVI's inspiratiereeks Super Tuesday in februari een special over Persoonlijk Kennismanagement. Een mooie opmaat naar de Maand van de Digitale Fitheid in maart. Vijf jaar lang een hele maand aan de slag met zoveel mogelijk Nederlanders met hun Digitale Fitheid.

2. Ik had deze week leuke afspraken bij AFAS. En een geweldige rondleiding door hun keuken. Daar houden ze niet van half werk. Ter plekke werden er 7500 oliebollen en appelbeignets gemaakt. Naast de keuken hebben ze daar een eigen kruidentuin, zijn ze de koffieprut aan het gebruiken voor het kweken van oesterzwammen en verpulveren ze het glasafval. Dat leveren ze door aan de glasmaker die er nieuw glas van maakt. Gaaf om te zien hoe ze daar echt overal over nadenken. Met AFAS gaan we leuk samenwerken rondom Digitale Fitheid in 2022, en we gaan op die prachtlocatie nog een hoop doen de komende jaren.

3. Op donderdag rondde ik met Mark de 5e sessie af van de tweede masterclass-serie over Digitale Fitheid voor Binnenlands Bestuur. Die ging over de 5e pijler van ons framework: Hoe gebruik je technologie voor je eigen ontwikkeling en groei? Geweldig om anderhalf uur mensen mee op sleeptouw te nemen langs de geschiedenis van ons brein, het ontstaan van QuantifiedSelf, de Biohacking beweging, en de wondere wereld van slaap en hormooncycli. En over het belang van journaling voor je eigen ontwikkeling en hoe apps daarbij kunnen helpen... Het inzetten van ons nieuwe Digitale Fitheid-platform (je kunt er gratis lid van worden), spreekuren en persoonlijke begeleiding geven bleek erg goed te werken. In Maart starten we met de 3e serie.

4. Kees Klomp, Kees Tillema, Steven de Waal en Thomas Bollen. Frisdenkers en kritische geesten. Allen bezig met zingeving, en kritisch op ons openbaar bestuur. En meer dan eens heel terecht ook. Allemaal erg de moeite waard om in de gaten te houden. Thomas werkt voor Follow The Money, dat met uitstekend journalistiek graafwerk ongekend belangrijk werk doet. Afgelopen week verscheen er een vernietigende analyse van de onderbouwing van het komende 2G-beleid. Prima als de overheid schermt met wetenschap, maar er (heel) selectief in shoppen is op zijn zachts gezegd niet chique. Lees en huiver. Goed om die club te supporten met een bijdrage! Helpen jullie delen?

5. Ik kwam een geweldig blog tegen in de Wired uit juli (ik kwam er dit weekend pas aan toe) over waarom todo-apps vaak niet werken en wat de onderliggende psychologie ons daarover kan vertellen. Mooie inzichten over waarom slimmer werken nóóit om de tool gaat maar over houding en werkwijze. En als je dat goed doet en je persoonlijke stijl leert kennen en waarderen dan kan technologie je er enorm bij helpen. Talloze keren hebben mensen na een presentatie van mij een tool gedownload in de verwachting dat hun productiviteit een flinke boost zou krijgen. Waarom dat vervolgens zelden lukt legt dit artikel haarfijn uit. Je wordt geen Max Verstappen als je in zijn auto stapt. Waarschijnlijk komt je niet eens heelhuids de bocht door! Over Max gesproken; WAT EEN BIZARRE RACE WAS DAT! Na afloop zag zijn vader er lijkbleek uit en dat snap ik helemaal. Zelden zulke bloedstollende televisie gezien. (dank Peter en Timo, die me op het F1 spoor gezet hebben)

Hele fijne week gewenst!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid