Martijn Aslander

December 12, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 49 2022)

90ADD8E8-1D3D-4742-B534-107B23E63507_1_102_o.jpeg


Zo! De kerstboom staat. En het begint buiten flink te voelen als winter. In Haarlem was afgelopen weekend de grootste kerstmarkt van Nederland en je kon over de koppen lopen. Die mensenmassa is niet mijn ding, maar al die lampjes, kraampjes en kerstmuziek op straat plus de geur van glühwijn deed absoluut iets met de sfeer. Ik kocht mijn eerste paar schaatsen. De vorige keer dat er ijs lag was ik te laat, die dingen moet je echt kopen voordat er ijs ligt blijkbaar :) Ik ben benieuwd of het er van komt.


1. Digitale Fitheid heeft een leuke deal met Elgato! De makers van de Streamdeck. Ik schreef er al eerder over. Naast muis, toetsenbord en een ultra-wide scherm een zeer aan te prijzen stuk hardware in je dagelijkse werk setup. Een heel handig setje makkelijk instelbare knopjes waarmee je hele reeksen taken en acties kunt bundelen onder een fysieke knop. Magic gewoon!

De deelnemers van onze huidige leergang (de volgende open leergang start in April) krijgen er deze week één opgestuurd. Mét Digitale Fitheid Logo. Het zal nog wel een paar jaar duren voor de rest van Nederland doorheeft waarom die apparaatjes enorm handig zijn voor het omgaan met veel taken en knopjes, maar tegen die tijd hebben wij op de community van Digitale Fitheid geheid een enorme voorraad makkelijke te kopiëren use-cases klaarstaan. 


2. Vorige week berichtte ik over de ontwikkelingen rondom GPT-4 en Open-AI. Een week, en vele gesprekken en experimenten verder is het nu wel duidelijk; Er is een aardbeving gaande. Daar waar ik, en velen met mij al jaren op podia vertel dat en waarom we alle opkomende technologieën in de gaten moeten houden zie ik nu ineens één van de meest tastbare resultaten onder mijn neus mainstream worden.

Ik speelde met de app Lensa, die verbluffend goede plaatjes genereert en klooide met de openai-chatbot. Dit zal tussen nu en een half jaar(!) het dagelijks werk van veel schermwerkers flink gaan beïnvloeden. Ik sprak diverse mensen die deze week al een deel van hun werk hadden uitbesteed aan de chatbot, met prima resultaat. Voor het doen van research, het debuggen van software-code en het schrijven van blogs. (dit weekbericht typ ik nog gewoon zelf overigens).

Zoals Kevin Kelly ooit zei, nieuwe technologie lost een hoop op en levert ook weer nieuwe problemen op, en leraren die een door kunstmatige intelligentie geschreven paper niet meer kunnen onderscheiden van een door een student geschreven versie zal maar één van de kleinste zijn. We zullen zien. Komende week starten we op ons platform een prijsvraag waarin we de beste tijd- en werkbespaarders voor ons dagelijks werk belonen met een reMarkable of concurrent daarvan naar keuze!


3. Afgelopen week genoot ik van een volle zaal bij Rijkswaterstaat. Er zaten fans van ons boek in de zaal die niet wisten dat er na afloop voor iedereen een exemplaar was. Een paar uur later stond ik op een tot in de puntjes verzorgd evenement van de nerds van Heineken. Die waren letterlijk uit de hele wereld bijeen voor een tweedaagse, en ik mocht een verhaal houden over werk en technologie. Doordat ik sinds corona wat minder vaak Engels sprak stond er flink wat wedstrijdspanning op dat optreden. Gelukkig had ik net de eerste draft van de vertaling van Ons werk is Stuk binnen, en begint de pers in Zuid-Afrika er al over te schrijven. Het verhaal landde gelukkig goed, en wellicht kan ik het een keer op locatie vertellen in Vietnam, Nigeria of Colombia :)


4. Op dinsdag had ik een Haags uitje. Ik dronk koffie met Sylvia, één van de meest kleurrijke archivarissen van Nederland, die me een rondleiding gaf door het tijdelijke gebouw van de Tweede Kamer. We dronken koffie in Nieuwspoort. Daar was ik niet eerder geweest en ik bedacht me ineens dat ik als raad van advies lid van i-Poort daar vast vaker naar toe zou kunnen. Daarna bezocht ik Reuring Café, een luchtige talkshow voor ambtenaren. Nou, die reuring kwam er hoor. Op het podium zaten absoluut wat bestuurlijke zwaargewichten die een stevig gesprek met de zaal niet uit de weg gingen. De dag erop interviewden Roos Wouters en ik SER-Kroonlid Ruben Houweling, hoogleraar arbeidsrecht. Binnenkort te beluisteren in onze podcast Werken aan Nederland.


5. Verder bezocht ik een creatieve broedplaats in Halfweg, kletste ik bij met de organisator van een mooi event over serious play, en genoot ik van de week van de laatste wedstrijd van Oranje. Ik heb niks met voetbal, behalve vanaf kwartfinales van het EK of WK en als Nederland speelt. Een goede bekende zat in het station om Marokko te zien spelen, dus uit nieuwsgierigheid keek ik mee. Wat een verschil met de wedstrijd van Nederland zeg. Maar beiden bloedstollend. Ik las met heel veel plezier en gegrinnik het nieuwe boek van Jonas Jonasson, die ooit debuteerde met het boek over de 100-jarige man die het raam uitklom en verdween. Hilarische uiterst lichte kost. Ditmaal over een Deense kruising tussen een zwakzinnige en een meester-chefkok die van de ene in de andere bizarre situatie terecht komt. Niet zo sterk als het eerste boek maar geweldig als tussendoortje!   


Ik wens jullie een hele fijne week!


Dank voor het lezen! Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid