Martijn Aslander

January 31, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 02 2023)

FC73A5CA-65F4-4ABC-9E51-602BE0C0B117_1_105_c.jpeg


Dat het jaar begonnen is en mensen flink aan de bak willen heb ik geweten zeg. Een flink weekje van hot naar her met heel veel afspraken. Mijn jongste dochter ging een dagje mee op pad,  met onze open leergang Digitale Fitheid hadden we een mooie sessie over pijler 4; Persoonlijk kennismanagement, en met oud-lifehacking collega Frank Meeuwsen nam ik met Lykle een mooie podcast op.


1. Er zijn zeker een paar duizend mensen bezig met mooie content maken over alles rondom digitalisering. Nynke Vergeer van Siemens kende ik nog niet, maar ik mocht haar gast zijn in het gebouw van Siemens bij Den Haag NOI. Dochterlief mocht mee en had haar mooiste jurk uitgekozen en had duidelijk zin in een dagje treinen. De opnameplek in hun kantoor was erg indrukwekkend, en Pixie vermaakte zich met een enorme Waar is Wally plaat die op drie muren geprojecteerd was, en die je met je handen bliksemsnel kon in- en uitzoomen. Binnenkort deel ik de video die we opnamen daar op deze plek.

2. Samen met Jim Stolze mocht ik optreden voor de NVZ, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Op één van mijn lievelingslocaties, Woudschoten bij Zeist. Mooi om zo'n zaal met bestuurders flink te mogen prikkelen over werkdruk, werkplezier, slagkracht en innovatie. Het leukste is altijd het laatste deel van de sessie, waarin mensen vragen op je afvuren en er mooie gesprekken ontstaan. Ik schat zo in dat ik in die wereld nog genoeg te doen heb de komende jaren... Hier een verslagje van die dag.

3. Over de impact van de netwerk- en informatiesamenleving denk ik al een jaar of 15 veel na. Dat begon allemaal met het oprichten van lifehacking.nl destijds, en ik genoot van de vele gesprekken en discussies met Frank Meeuwsen. Blogheld van het eerste uur. Hij duikt regelmatig op bij Digitale Fitheid Activiteiten en op ons platform. Hoogste tijd om hem te gast te vragen voor onze Digitale Fitheid Podcast! Over een paar weken gaat de podcast live. Waardevol om te delen uit die sessie waren zijn opmerkingen over wijlen Aaron Swartz.

Aaron stond aan de basis van Creative Commons, RSS, Markdown en nog veel meer moois. Hij pleitte al heel jong voor Open Access van wetenschappelijk materiaal dat met overheidsgeld gecreëerd is, en dat werd hem niet in dank afgenomen. Uiteindelijk leidde dat tot een heftige vervolging van Amerikaanse overheidsdiensten die hem psychisch fataal werd en hem tot zelfmoord dreef. Over zijn werk en leven is een hele boeiende kijkenswaardige documentaire gemaakt: "The Internet's Own Boy. Frank besteed elk jaar rond zijn sterfdatum wat aandacht aan deze internetheld. En terecht!

4. Soms krijg je een tip over tools en tech waarvan je aanvankelijk denkt, jaja, dat zal wel. Dieter Möckelmann las dat ik een nieuwe iPad 12,9 inch had en belde acuut. "Martijn! Je moet de Paperlike-folie op je iPad plakken. Dat schrijft veel lekkerder". Het viel me inderdaad al op dat schrijven met een Apple Pencil nogal voelt als schrijven op een gladde glasplaat. Heel anders dan bij de Supernote of de reMarkable. Voor een paar tientjes kon ik daar geen buil aan vallen en schafte ik het aan. Na een weekje begon ik aan een rotklusje. Folie zonder luchtbubbels plakken op een iPad. Maar dat viel reuze mee. Maar het resultaat is verbluffend! Ik merk geen verschil met schrijven op een reMarkable, maar met de kracht van de iPad en de nieuwe Freeform-app. Een aanrader dus!

5. Nu de rookwolken rondom corona flink zijn opgetrokken, en een hoop zaken rondom wat Mark en ik willen met Digitale Fitheid duidelijk worden zijn we druk bezig met rechtsvormen en structuren. Ons platform www.digitalefitheid.nl brengen we onder in een stichting, en vanuit die non-profit bouwen we verder aan het op de kaart zetten van het onderwerp, het organiseren van de Maand van de Digitale Fitheid, het verder ontwikkelen van de zelftest en het hosten van community-events. Met veel plezier en liefde. Daarnaast zijn we druk met het opzetten van de Digitale Fitheid Academie, waar we onze leergangen in onderbrengen. En vanuit de opbrengsten van die academie kunnen we de stichting dan weer funden en uitbouwen. Binnenkort zijn alle rechtsvormen klaar en beginnen we met het werven voor de volgende open leergang Digitale Fitheid in April. We hebben nog plek, en je kunt je hier aanmelden!


Dank voor het lezen!

Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid