Martijn Aslander

April 23, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 16 2021)

Schermafbeelding 2021-04-23 om 12.49.48.png

Wat een fijne lente week was dit zeg. Ik hoop dat jullie ook zo hebben genoten van het weer. De zon was heerlijk en heb veel gewandeld en in de tuin gewerkt. Tussendoor was er veel ruimte voor verdieping en veel leeswerk. Naast een paar leuke experimenten waarvoor ik nieuwe skills nodig had..

Wat ik deze week met jullie wil delen:

1. Soms begin je in een boek dat je al vele jaren op je radar had, en waarvan je wenste dat je het boek eerder had opgepikt. Momenteel ben ik behoorlijk in de ban van het boek 'Het Geheugenpaleis' van Joshua Foer dat in 2010 uitkwam. Hyperactueel en heel relevant. Zeker in combinatie met dit boek van Daniel Levitin en het nieuwste boek van Cal Newport. We besteden zo'n 40 dagen(!) per jaar aan compenseren wat we vergeten zijn. Een echte eye-opener voor me en voor de meeste kenniswerkers vermoed ik! Nu snap ik nog beter waarom ik zo blij wordt van Miro, dat qua app en toepassing echt een paradigmaverschuiving is. Ik sprak afgelopen week veel mensen die veel met Miro deden maar nog nooit over mijn toepassing hadden nagedacht. Volgens mij heb ik dus iets nieuws te pakken :)

2. Volgens mij is 'de markt' klaar met corona, althans, als ik kijk naar de toegenomen hoeveelheid aanvragen die binnenkwamen rondom Digitale Fitheid. Heel fijn! De financiële schade van corona was voor mij als spreker nogal heftig, maar als dit patroon aanhoudt komt alles op zijn pootjes terecht.... Mocht je nog sprekers zoeken die een goed antwoord hebben op organisaties die scherm-moe zijn, bel dan vooral, daar is echt een hele hoop aan te doen! Mocht je in dezelfde situatie zitten als ik, maar wel op een supersnelle M1-machine van Apple willen werken waarvan de batterij ook nog eens heel lang meegaat, neem dan contact op met Ronald van Macrent.nl. Daar kun je een goede deal mee maken met een huurkoopconstructie van drie jaar voor een MacMini of een Macbook. Doe hem de groeten!

3. Zoals gezegd, ik moest een hoop bijleren ineens. Het videokantoor dat Mike Verbruggen briljant had bedacht is een hele fijne oplossing die mij een hoop mail, bellen, en vooral Teams- en Zoom-sessies bespaart. Met een hoop connectie met mensen die ik al een tijdje niet gesproken had. Inmiddels 'run' ik meerdere videokantoren voor diverse projecten en leer ik dagelijks nieuwe toepassingsmogelijkheden. Zo kwam ik op het idee om in de Cowerkclub een half uurtje plaatjes te draaien (met deze buma-licentie) onder de noemer Arbeidsvitaminen met Martijn. Poeh. Radio-DJ is meer werk en intensiever dan je zou denken. Er ging ineens een wereld voor me open, qua jingles, instartjes en apparatuur.... naast handige apps zoals Soundcue. Dat gaat me nog flink van pas komen bij webinars en meer... Leuk hoor! Mike timmert flink aan de weg trouwens, hier een mooi artikel uit de pers.

4. Digitale Fitheid sparrings-partner Mark Vletter, een hele bijzonder ondernemer uit Groningen startte deze week met een meeschrijf-boeken-project over zelfsturing. Veel lui die erover praten ontberen de harde ervaringen die Mark er al jaren mee heeft. Lezen dus!  Daarnaast ken ik Mark als iemand die loepzuiver kijkt naar zaken als technologie, privacy en de overheid. En is niet te beroerd die aan te pakken als er dingen niet deugen. Gister diende er een boeiende en principiële rechtszaak. Over een boete die hem werd opgelegd wegens het beschermen van de privacy van zijn klanten. Benieuwd hoe het afloopt... Hier zijn eigen inzichten.Hoe meer aandacht voor deze zaak des te beter. GeenStijl was het enige medium dat het oppikte volgens mij...

5. Langzaam begint bij meer mensen door te dringen dat ons gesprek met Hans Borstlap een hele bijzondere was. Ineens staan kopstukken uit de polder in de rij om in onze 'Werken aan Nederland' podcast hun visie op het arbeidsmarktvraagstuk te geven. Dat belooft nog wat! En Hans beaamde achteraf dat 1,5 miljoen ZZP-ers wegframen als zielige uitgebuitte werkers niet zo heel handig was van zijn commissie. Benieuwd wat daarvan doorsijpelt in de Haagse burelen. Laat je stem horen op dit vlak! Door lid te worden van de Werkvereniging, of door onze podcast te luisteren en te delen, of stuur het door aan contacten in de pers.


Dank voor het lezen
. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Donaties voor het ondersteunen van mijn research blijven welkom in deze coronatijd.
Alle beetjes helpen!

Fijn weekend en hartelijkste groet, 
Martijn 

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid