Martijn Aslander

April 16, 2021

Wat me deze week bezighield (week 15 2021)

image.png

Nou, die storm op Vlieland waar ik vorige keer over vertelde ging over in een (uiterst positieve) tornado! De schade en vooral het gedoe eromheen vielen enorm mee (behalve dan dat de tent total-loss was en vervangen moest worden). Maar de bijvangst zeg. Poeh! Peter Ros, met wie ik al eerder een hoop moois mocht creëren, en ik waren voor de tweede keer in een week vanwege het Vlieland-gebeuren wat langer samen. En daar kwam wederom iets gaafs uit, dat me de hele week bezighield. En er gebeurde nog veel meer. Dus ben hard toe aan weekend.

Wat ik deze week met jullie wil delen:

1.  Peter (samen met zijn nieuwe samenwerkingsverband Kuroso ) en ik kwamen op een manier om organisaties in een week een flink stuk Digitaal Fitter te maken. Met, zoals Peter haarscherp zag, aandacht voor de Menskant van digitalisering. We schreven er samen dit stukje over. Vervolgens kwam er allemaal vragen en kansen en mensen op ons pad, alsof die storm ze onze kant op had geblazen. Ken je organisaties met meer dan 500 medewerkers die onze hulp hard nodig hebben, laat het ons dan weten!

2. De podcast met ons interview met Hans Borstlap is uit!! Met alle gevolgen van dien. De implicaties ervan zijn best heftig als je bedenkt dat een hoop van wat hij met ons (Roos Wouters en ik) deelde niet eerder openlijk had verteld. En een hoop superrelevante voortschrijdende inzichten die impact kunnen hebben op belangrijke kabinetsbesluiten. Mits de pers, die liever jaagt op snelle ophef dan met liefde en aandacht voor diepgang,  de weg naar de podcast weet te vinden. Veel luisterplezier! Helpen jullie met delen en verspreiden op plekken waar die inzichten verteld en gehoord moeten worden? Aflevering 4 van FeuilleTon&Martijn is ook uit! Hier de shownotes, maar gewoon luisteren hoor! (en je kunt tegenwoordig van alles winnen in die show :))

3. Het schrijven van stukjes bevalt me heel goed. Sinds kort krijg ik er zelfs een vergoeding voor, want Vodafone heeft me gevraagd om hun vaste blogger over digitalisering te worden. Dus twee keer per maand mag ik leuke stukjes over mijn tofste onderwerpen schrijven. Voor CHRO, Hét platform voor HR-directeuren van grote organisaties had ik prachtig lang interview dat binnenkort uitkomt. De aandacht voor de masterclass van Binnenlands Bestuur begint mooi te lopen en die kon zomaar eens overtekend raken. Mensen zijn scherm- en inboxmoe. Fijn dat ik mag helpen. De Correspondent heeft het onderwerp inmiddels ook ontdekt, en ik vermoed dat de aandacht voor Digitale Fitheid de komende tijd flink zal groeien. 

4. Ik heb via Mark Meinema een heel handige app/platform ontdekt om de highlights van boeken in mijn hoofd te krijgen. Readwise! Via een techniek waar ik nog veel meer over wil leren, namelijk Spaced Repetition. Een hele waardevolle mindhack. Uiterst gebruiksvriendelijk met leuke spel en game-elementen erin. Dat wordt een blijver!  De rest van mijn Digitale Gereedschapskist kun je hier vinden. Ik kreeg via een webinar nog een leuke tip. Een analfabeet is iemand die niet kan lezen en schrijven. Een alfabeet kan dat dus wel. Digibeet is een woord dat we gebruiken voor mensen die niet zo handig zijn met computers. Maar dat woord betekend dus eigenlijk het omgekeerde! Mocht je iets hebben met spelen met taal, kijk dan naar deze leuke video van Kees Torn die Peter Ros me tipte.

5. Na de documentaires over Informatie, Toegang en Kenniswerk, ben ik met Umamedia begonnen aan een (engelstalig) vervolg. Getiteld: Ons werk is stuk. Zes korte videos die laten zien wat er mis gaat met kenniswerk en waar de oplossingen en oplosssingsrichtingen liggen. Met snoeihard beeldbewijs over wat de meeste mensen laten liggen waardoor ze (mijns inziens) onterecht klagen over drukte. Uit de serie willen we een hele documentaire monteren die in november ( wellicht word het maart) klaar moet zijn. To be continued!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Donaties voor het ondersteunen van mijn research blijven welkom in deze coronatijd.
Alle beetjes helpen!

Fijn weekend en hartelijkste groet, 
Martijn 

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid