Martijn Aslander

September 5, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 35 2021)


92498FDC-0091-4ED3-965D-02713EDD0A46.jpeg


Bovenstaande plaat is van Adam Grant. Ik verwees eerder naar hem in mijn weekbericht over PrinciplesYou en die leuke test (die ik iedereen nog steeds aanraadt). Hij schreef ook een geweldig boek dat ik kan aanraden. Afgelopen week lag ik vooral in bed en op de bank. Herstellen van een geen-coronagriep. En nadat de koorts wegzakte tijd voor slapen, mijmeren en taakjes die weinig energie kosten. Het voelde helend. Ik barst vandaag van de energie en ideeën. Meer slapen, spelen, pauzeren en uitrusten zou iedereen moeten doen. Sinds deze talk over slaap neem ik dat erg serieus. Afgelopen week tikte ik een record aan. 5 uur diepe slaap op 9 uur totaal.

1. Daar waar ik normaal dagelijks Twitter vermijd, was het gedurende de griepweek een leuke herontdekking. Ik nam de tijd voor dit dekselse medium, dat op vele manieren in een kwaad daglicht is gaan staan. Ik heb nogal een hoge pet op van de founder, en gebruik het vooral om ideeën te toetsen en te verspreiden. Aan scherpe discussies waag ik me zelden daar,  een gesprek ontspoort nogal snel op Twitter. De mute-knop is reuze handig als je vervelende tweets wil mijden maar ik moet bekennen dat ik deze week genoot van de vele spitsvondigheden van iedereen. Micro-commentaren op de actualiteit. Heb veel gelachen, gefronst en gegniffeld. Sommige mensen kijken naar soaps als ze ziek zijn, en ik genoot van Twitter. Tweeps, bedankt!

2. Twitter was ook een handig middel om me flink op te winden deze week. En hoe. Zowel om de berichtgeving rondom Tata Steel en de impact ervan op de gezondheid in de regio als om het gedrag van de regering aangaande het F1-evenement in Zandvoort. Beiden in de regio waar ik woon. Gesterkt door anderen, zowel aan de linker- als aan de rechterkant (die begrippen zeggen niet zoveel meer overigens) van het electoraat ben ik van mening dat de grens bereikt is. Ik denk dat ik een behoorlijk brave burger ben die doorgaans een eind meegaat in de grillen van de overheid. Ik snap dat besturen complex is, maar er komt een moment dat een regering zich daar niet langer achter kan verschuilen. Ik zag na een tip van Kees Klomp de film Dark Waters over hoe een eenzame advocaat zich vastbeet in een ernstig vervuilingsvraagstuk, tegengewerkt door een rijk bedrijf en een overheid die samen een mist van vertraging en bagitalisering optrokken. In vele dossiers zie je hetzelfde terug in Nederland. Rondom de gaswinning, het gebruik van Chrome-6 door defensie en en al een tijdje rondom Tata-Steel in IJmuiden. Werkgelegenheid als drogreden om gezondheidsschade niet te hoeven aanpakken (of te betalen). Qua corona liet ik me tot op heden op de vlakte. Te veel onbekende factoren en teveel wetenschappers die het onderling niet eens worden. Maar al tijden wordt het debat gesmoord en voelt het gedrag van de overheid als inconsistent, ondemocratisch (zeker met een demissionair kabinet dat aan een permanente stoelendans lijkt te doen) en onzuiver. Sinds de documentaire over Formule 1 op Netflix begrijp ik dat rondjes rijden in snelle auto's een stuk beter. En heb ik er net als velen veel plezier van. Race-puriteinen zijn het met me oneens dat die race beter in Assen verreden had kunnen worden, waar alle faciliteiten beter op orde zijn dan in Zandvoort, maar goed.  Maar wat corona betreft is die race in Zandvoort een gotspe. Een massaal publiek evenement dat op geen enkele andere manier voelt dan een grote braderie of een festival als Lowlands. En waar het koninklijk huis acte de présence geeft. Hoe in hemelsnaam wil deze regering dat burgers zich ook maar iets aantrekken van welke stompzinnige corona-maatregel dan ook? Ik ben er klaar mee. Ik ben benieuwd hoe een rechter gaat oordelen als ik in een lege trein zonder mondkapje ga zitten. (ik ben er niet op uit om anderen te schaden, maar wel tegen onzinregels) Hoezo dat wel handhaven en een massaal F1-evenement  waarbij je dit gedrag mijlenver kon zien aankomen niet? Dat is meten met twee maten. Ik vrees dat ik het experiment maar aanga. Benieuwd hoe snel ik tegen mijn eerste boete aanloop.  

3. Op de bank liggend had ik wat meer tijd voor series en films. Hier mijn tips: Op Apple TV+:  Seizoen 2 van de supersympathieke Ted Lasso, die wederom terecht een hoop nominaties voor prijzen binnensleepte.  De boeiende documentaire 9/11; Inside the President's War room, ter gelegenheid van de 20-jarige herdenking van de aanslagen op de Twin Towers. Na afloop had ik onverwacht sympathie voor George Bush. Voor een completer beeld moet je eigenlijk ook de film over de kwade genius (Dick Cheney en Donald Rumpsfeld) achter de Irak-oorlog bekijken: Vice. Op de NPO zag ik twee series. Bloodlands, een ongekend sterke Ierse thriller en eveneens Iers, de prachtig gemaakte serie Normal People, gebaseerd op de roman van Sally Rooney. Kijken! In de kringloopwinkel vond ik eindelijk de film Modigliani voor één euro. Die was nergens te vinden online. Een prachtfilm over de plaag van Pablo Picasso; Amedeo Modigliani.

4. Ik ben een eind op weg in mijn boek Papyrus, van Irene Vallejo, over de geschiedenis van het boek. Een dikke pil, maar prachtig geschreven vol boeiende weetjes. Geweldig om zelf te lezen of als een gaaf kado. Ik herontdekte de bibliotheek. Nu hebben we in Haarlem één van de mooiste bibliotheken van Nederland en ik mocht er al vaker optreden, maar ik was nog geen lid. Toen mijn lief dat wel was geworden en van de week met een grote maar vooral diverse stapel boeken thuiskwam realiseerde ik me ineens iets dat ik was vergeten. De boeken in mijn huis zijn met zorg uitgekozen of aan mij kado gedaan. De grap van een bieb is natuurlijk dat je daar juist niet zo zorgvuldig hoeft te zijn. Stom dat ik dat niet eerder had bedacht. Met behulp van Textsniper heb ik weer aardig wat wijsheden uit die boeken in Readwise weten te stoppen.

5. De warme stroom van de Atlantische Oceaan doet raar. En dat kon wel eens een ding worden. Ik begreep niet alles van dit artikel, maar wellicht snappen jullie het beter :)

Fijne zondag allen. Hopelijk wint Max vanmiddag in Zandvoort. Ik gun het hem. Volgende week weer meer avonturen. Vanuit bed was dat niet heel ideaal deze week. Dank voor alle lieve berichtjes en de sinaasappels die een lezer langsbracht.

Wederom dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Inmiddels lezen al meer dan 200(!) mensen dit bericht wekelijks via de mail. Tof!

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid