Martijn Aslander

November 20, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 46 2023)

19EFE098-EC17-4F55-9A9D-DBA97DAB470F_1_105_c.jpeg


Sinds het laatste weekbericht is er een hoop gebeurd. Verre van saai. Maar te weinig mentale ruimte voor wekelijks schrijfwerk. Niet zo zeer druk in de zin van een te volle agenda maar druk in mijn hoofd. Er gebeurde veel in de wereld afgelopen maanden. Politiek, en zeker ook in de wereld van technologie. En zeker in mijn leven. Wat te schrijven en hoe te kiezen? Terwijl ik dit schrijf vlieg ik terug uit Karachi, in Pakistan. Een te bijzonder verhaal om niet te delen. En terwijl  begin te schrijven komt er vast meer moois langs.


1. Door een speling van het lot kwam ik afgelopen week terecht in Karachi, een stad met meer inwoners dan Nederland. Ik mocht er spreken op een Future Summit, en stond op het podium met een bonte mix van interessante en uiterst boeiende figuren. Ik vond mijn bezoek naar Teheran destijds al heel spannend, maar op de één of andere manier vond ik dit nog spannender. Kim van den Berg, met wie ik al regelmatig op pad was naar verre oorden was mee, zodat we onderweg konden doorwerken aan projecten zoals de aankomende PKM-Summit. Mijn ervaringen aldaar waren te uitgestrekt om in dit toch al te lange weekbericht te zetten (sorry Jan) dus ik weidde er een apart blog aan inclusief fotos en de video van mijn optreden daar.


2. Een paar weken ervoor was ik ook al op zo'n bijzondere plek. Diep in de Highlands van Schotland, naar een wildlife resort waar mijn lief had gewerkt maar waar we door corona nog niet eerder samen konden kijken. Ik was al vaak in Schotland geweest maar nog nooit zo diep de Highlands in. We hadden een mooi reisgezelschap en togen er naartoe op de dag na de grootste storm in 15 jaar, en dat was te merken ook. Op diverse plaatsen stonden autos tot de ramen in het water. Fijn om weer in Schotland te zijn. Met een Landrover reden we naar één van de vijf meest afgelegen plaatsen van heel Europa. Een spectaculaire ervaring.

Wat helemaal nieuw was voor me was dat de afgelopen honderden jaren een groot deel van het land is platgebrand of gekapt voor het houden van schapen en het maken van schepen, en voor hout in de mijnbouw. Dus het landschap dat wij typisch Schots noemen is nogal kunstmatig. Het zou meer op het huidige Alaska moeten lijken.


3. Mark en ik zijn met een uitdijende ploeg bezig om Digitale Fitheid naar een veel hoger niveau te brengen. De komende weken krijgt de site een broodnodige make-over en upgrade. Onze community groeide deze week over de 2000 leden heen. Een mooie mijlpaal. Meer dan 20% van die mensen is maandelijks of dagelijks actief, en dat is hoger dan gebruikelijk in dit soort communities. De maandelijkse meetups beginnen te groeien en het programma dat we aanbieden wordt steeds gevarieerder en beter.

Met een grote internationale klant zijn we een traject aan het voorbereiden waardoor we de komende maanden naast het Nederlandse platform ook nog een Engelstalige versie moeten bouwen. Zodat we als de pilot die we binnenkort starten naar wens verloopt 4500(!) van hun medewerkers mogen helpen om Digitaal Fit te worden.

Dat betekent achter de schermen flink wat voor de manier waarop we alles organiseren en vastleggen, maar omdat we zelf Digitaal Fit zijn scheelt dat behoorlijk. Ondertussen lopen de open inschrijvings leergangen gewoon door en starten we in januari met de 5e en 6e groep. (er zijn nog wat plekken).


4. Twee dagen lang kletsen, leren en uitwisselen van experts én amateurs over Persoonljk Kennis Management. Op een tweedaagse in Utrecht in maart. De voorbereidingen zijn in volle gang, en tot 1 januari kun je met korting nog een kaartje kopen. We slagen er in om een geweldige verzameling denkers en doeners, bekend en minder bekend op één plek te krijgen. Heel gaaf. Het voelt net als de eerste Quantified Self Conferentie destijds.

Voor mijn lezers die denken dat dit onderwerp saai is, veel van de meest pro-actieve en creatieve mensen uit mijn netwerk zien en kennen de waarde van spelen en klooien met informatie, en die op allerlei manieren snel en creatief kunnen manipuleren. Dat wordt een feest en gelukkig is het team dat het aan het organiseren is stevig zodat ik zelf ook de nodige workshops en sessies kan bijwonen. Twee mensen die een bijdrage leveren waren al te gast bij een podcastopname van Digitale Fitheid, die met Tiago kun je hier vinden en die met Anne-Laure hier.

De komende weken worden de site en het programma flink aangevuld.


5. Ik schreef er in mijn laatste weekbericht van week 35 al over; ik ben al 15 jaar research aan het doen naar rapid-logging van persoonlijke stats. Op Digitale Fitheid schreef ik over het hoe en waarom al een paar blogs 
over het fysieke boekje dat ik aan het maken ben, en nu is het er! Versie 1! Van flink wat mede-geïnteresseerden zoals Peter Joosten, Marieke van Vliet en Arjan Broere hoorde ik al dat ze een eigen versie willen hebben. Te leuk allemaal! Mijn hyper-persoonlijke snelle opschrijfboekje die precies genoeg pagina's bevat om een hele maand te kunnen vangen. Over het hele hoe en waarom van dit boekje ben ik een lang verhaal aan het compileren, zodra het af is deel ik het hier..

F82674BA-B94D-4643-97B1-91D79F9928CA_1_105_c.jpeg



321E3BCB-B5F1-418A-AEA6-4DE35941A612_1_105_c.jpeg



6. Mijn echte werk bestaat vooral uit research doen en ideeën en projecten verzinnen en uitvoeren. De meest zichtbare verschijningsvorm daarvan zijn mijn boeken en mijn podiumactiviteiten. Daar heb ik na zo'n 20 jaar zoveel ervaring mee, dat ik mezelf expert mag noemen. Oude rot in het vak Maurits Ouweneel van Buro van Oranje zocht me op om een uurtje over het sprekersvak te praten voor zijn voortreffelijke podcastserie Het Sprekersgilde. Zelden leerde ik zoveel van een podcast. Ben je geïnteresseerd in dit vak, als spreker, toekomstig spreker, opdrachtgever of als luisteraar; dan is dit je kans. Hier kun je onze gesprek terugluisteren en zoals ik graag doe (service van de zaak) heb ik uitgebreide shownotes gemaakt zodat mensen die dingen uit het gesprek willen opzoeken een hoop tijd besparen.

7. Op de valreep van dit lange bericht; ik weet dat een groot deel van jullie blij wordt van app-tips en handigheidjes. Ik ben volop aan het klooien met Chat-GPT en DALL-E. Ik kan de betaalde versie (sneller en krachtiger en actueler) enorm aanbevelen. Die paar tientjes per maand heb je er echt zo uit. Waar ik momenteel mee speel en klooi:

- YT-Summarizer: handig om een samenvatting te krijgen in txt-format zodat je niet de hele video hoeft te bekijken.
- MacWhisper: Lokaal op je Mac enorm (maar zeker nog niet foutloos) transcripties in elke taal te maken van audio of video bestanden.

Co-founder van Digitale Fitheid Mark Meinema tovert dagelijks van alles met AI en spreekt inmiddels om de haverklap allerlei publiek toe over hoe om te gaan met deze zwaar gedisciplineerde tech-stagair (want dat is de meest accurate beschrijving van die tool). Hier kun je hem boeken!

Verder ben ik diep onder de indruk van de nieuwe versie van de Herinneringen app van Apple, die Trello volledig overbodig maakt. En dat samen met Raycast, een heel handig hulpje dat Alfred-app voor mij heeft vervangen en erg goed samenwerkt met die herinneringen app.




📅 Agenda:

- 🎪 18 Dec Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community (leuk als je een kijkje komt nemen)
-🎪 18 dec Avond programma PKM met KNVI over Obsidian
- 🎓 9 Januari Start 5e open leergang Digitale Fitheid. 
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community

- 🎪 Save the Date: 22 en 23 maart 2024: 1st European PKM Summit Utrecht. (koop vòòr 1 jan je kaartje, daarna is ie 50 euro duurder)

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ