Martijn Aslander

November 28, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 47 2023)


26B0311E-1550-470A-812D-747F512EFD94_1_105_c.jpeg


Week 47 stond vooral in het teken bij bijkomen van de week ervoor. Op maandag hadden we de drukste meetup van de Digitale Fitheid community ooit. Ik genoot van alle reacties op het Karachi-avontuur, de Sprekerspodcast en de trailer van de nieuwe documentaire die we aan het maken zijn. Verder was ik vooral moe. Ik hoor om me heen flink wat mensen kwakkelen met verkoudheid en vermoeidheid. Ik pakte preventief flink wat rust en genoot van een rustig weekend. 



1. Vorige week maandag hadden we drukste meetup ooit bij Digitale Fitheid. En host Lars Sørensen bedacht een briljante manier om een leuke gadget te verloten. (ff scrollen naar de comments) Na een paar jaar gewoon elke maand bijelkaar komen in Seats2Meet beginnen we uit te vinden welke vorm het programma moet krijgen en hoe de balans tussen ontmoeten en uitwisselen en een plenair programma juist is. Goed om te merken dat dat precies het gewenste effect heeft. Nog even en we moeten daar extra zalen boeken vanwege alle belangstelling, heel fijn! De volgende derde maandag van de maand (18 december) hebben we weer een mooi programma. En in de avond organiseren we met de KNVI en de Obsidian-groep een avond over mijn favoriete PKM-tool Obsidian. (dit schreef ik al eerder over die tool)

   
2. Soms doe je een boek dicht en denk je dat een verhaal echt is afgelopen. Zo bedacht ik met David en Simon in 2010 een handig houten blokje dat als iPad-stand fungeerde. We hadden geen idee dat een verhaal zo vaak een nieuw hoofdstuk kreeg. Na de briefwisselingen met IKEA over de inbreuk van hen op onze Creative Commons-licentie was ik wel klaar met dit hele grappige en avontuurlijke verhaal. Maar het idee was blijkbaar zo goed dat zelfs de Action er brood in zag. Dus bij deze open ik het boek weer; wat is een Creative Commons-Licensie waard vandaag de dag? En hoe spreek je multinationals met de mond vol over verantwoord ondernemen maar met hele dure advocaten aan op hun gedrag? Hier kun je deze geschiedenis van het blokje, de licensie en IKEA lezen.


3. Ik kreeg ongelofelijk veel mooie reacties op de aankomende documentaire over Ons Werk is Stuk. Wat ik niet zag aankomen was de hoeveelheid suggesties over wat er volgens heb allemaal aan bod moest komen in de film. Vele epistels met suggesties kwamen via vele kanalen mijn kant op. Maar de scope van onze documentaire is helder hoor; We werken op een analoge manier digitaal.

De schade van technologie en software op de werkvloer begint op vele manieren de spuigaten uit te lopen. Van digischaamte, information-overload tot en met techdebt en Zoom-fatique. Alle mooie plannen over digi-vaardigheden en mediawijsheid ten spijt, ik denk echt dat er een paar fundamentele zaken mis zijn op dit vlak.

Wat we met die documentaire gaan doen is de feiten, cijfers en oplossingsrichtingen glashelder in kaart brengen en tonen. Opdat de mensen over wie al die technologie wordt uitgestort heldere argumenten krijgen om in gesprek te kunnen over dit onderwerp. Zodat de mensen die goedbedoeld al die systemen opdringen aan mensen weten wat er voor nodig is voordat mensen er mee kunnen en vooral wíllen werken.

Als we raak schieten met de documentaire zou dat zomaar eens honderden miljoenen kunnen besparen in ons land. En als we alle bedragen doorrekenen, zou het ook wel eens in de miljarden kunnen lopen. Want ons werk is stuk. De balans tussen mens en technologie is dringend aan verbetering toe.


4. Een tijdje nadat we de informatiedoctrine (een handige lijst voor het beoordelen van je wensen aangaande informatiegereedschap) hadden geschreven voor ons boek, kwam Mark Vletter met een briljante toevoeging. Bij het te perse gaan van het boek was de meeste software er nog niet toe in staat, maar dat is hard aan het verbeteren.

Met de komst van tools als Workflowy, Notion en Obsidian kwam er ineens de mogelijkheid om makkelijk en snel informatie met elkaar te verbinden via iets dat een backlink heet. Een hyperlink binnen je eigen systeem. De verbindbaarheid van je eigen informatie is voor mij inmiddels een harde eis in mijn digitale gereedschap. Eigenlijk wonderlijk dat we zo'n 240 uur per jaar besteden aan het niet kunnen vinden van informatie die we ooit hadden.

Er zit geen goed systeem in onze persoonlijke manier van met informatie omgaan. De mogelijkheid om informatie via links snel en makkelijk (anders heb je er niks aan) te kunnen verbinden waardoor je met één klik bij de juiste informatie en kennis bent is een krankzinnig nieuwe manier van navigeren door je eigen informatie. Hoe je dit slim aanpakt weten veel mensen op onze maandelijkse meetups en zeker ook de deelnemers van de aankomende PKM-Summit. Voor de nieuwsgierigen onder jullie; een grote aanrader om hier eens verder naar te kijken! HIER beschrijf ik mijn eigen ervaringen ermee


5. Op dagen met weinig energie breng ik de dag doorgaans door met een iPad-mini om kranten en magazines te lezen. En tussen hazeslaapjes tussendoor kijk ik veel series (Lessons in Chemistry en Welcome to Wrexham momenteel) en speel ik met mijn archief in Obsidian. Geweldig om snel te kunnen tijdreizen door mijn archief.

Waar was ik vandaag op deze dag de afgelopen 30 jaar en wat deed ik op die dag, en met wie? De mensheid is veel bezig met het heden en de toekomst. Terwijl er zoveel goud ligt in het verleden. Schatten aan kennis, boeken, films en artikelen die tijdloos zijn. Inzichten en ervaringen waarnaar je met een de bril van nu anders naar kunt kijken. Mijn innerlijke archivaris heeft het per dag leuker. Zeker met mijn nieuwe logboekje erbij.

Het genieten van wat ik al eens creëerde, en het contact leggen met mensen die ik te lang niet zag of sprak, en vooral alle kansen en mogelijkheden waar ik aan voorbij gegaan was. Ik kan het aanraden! We verlangen zo naar het nieuwe dat we vergeten stil te staan en te genieten van het oude.

Qua tools, ik zwengelde Gyroscope weer eens aan, en installeerde RescueTime opnieuw. Na het zien van de door Frank Meeuwsen georganiseerde filmavond over Steward Brand verdiepte ik me in de Whole Earth Catalog (de papieren voorloper van internet).


6. Inderdaad! Er was de afgelopen week op AI-gebied (Hoi mama, dat ik een afkorting voor Kunstmatige Intelligentie, maar daar hoef jij niks mee) een heuse soap aan de hand, en wellicht iets superspannends . Ik kan er nog niet zoveel mee. Vandaar dat ik me er hier niet over uitspreek. Net als over de verkiezingsuitslag. Ik gok erop dat mijn blog (200.000 keer gelezen) over Omtzigt van afgelopen zomer zomaar eens zou kunnen uitkomen. Time will tell.



Dank voor het lezen!


📅 Agenda:

- 🎪 18 Dec Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community (leuk als je een kijkje komt nemen)
-🎪 18 dec Avond programma PKM met KNVI over Obsidian
- 🎓 9 Januari Start 5e open leergang Digitale Fitheid. 
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community

- 🎪 Save the Date: 22 en 23 maart 2024: 1st European PKM Summit Utrecht. (koop vòòr 1 jan je kaartje, daarna is ie 50 euro duurder)

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ