Martijn Aslander

July 8, 2024

📰 Wat me deze week bezighield (Week 27 2024)

18A13B3D-C1B9-4670-BFE7-4255DE3F2A69.jpeg


Week 27 zit er op. Een van de stomste in tijden. Mijn hoofd deed het twee dagen niet. Geen ramp, maar stomvervelend. Gelukkig regende het verder lichtpuntjes. Met als klapper een winnend Nederland nadat we de laatste voorstelling van Cruijff de Musical bijwoonden in het AFAS Theater in Leusden. 




De laatste voorstelling van Cruijff de musical en samen kijken naar Nederland-Turkije
Mijn lief en ik waren bij de allerlaatste voorstelling van Cruijff de Musical, die meer dan 500(!) keer gespeeld heeft. Extra bijzonder voor ons omdat we elkaar leerden kennen tijdens een rondleiding van het in aanbouw zijnde kantoor en theater van AFAS. Ongelooflijk hoe snel ze daar het theatervak in de vingers hebben gekregen qua aandacht en hospitality. Petje af voor Herman Zondag van AFAS! We zagen de voorstelling voor de vierde keer, en opnieuw met erg veel plezier.

Hoe de kosmos zulke dingen regelt weet ik niet, maar na het kijken naar het leven van voetballegende Johan Cruijff keken we dus samen in het theater op een enorm scherm naar de EK-wedstrijd Nederland-Turkije. Echt één van de leukste voetbal-ervaringen ever! (terwijl ik verder echt het voetbal niet volg). Blijkbaar ben ik een gewone Nederlander, want ook bij mij stijgt de oranjekoorts naarmate we verder in een toernooi komen. Wat een spannende wedstrijd en wat een ontlading! Nu Engeland verslaan!



Tien jaar vader
Afgelopen week werd mijn oudste dochter 10. Ze werd veel te vroeg geboren en heeft dat op veel manieren ingehaald en zeker met haar lengte. Ik schreef al eens eerder dat alle cliches over kinderen waar zijn. Time flies zeg. En elke leeftijdsfase is echt weer heel anders. Ik had geen idee dat ik zoveel plezier aan het vaderschap kon beleven.

Momenteel worden er veel stripverhalen gelezen, hetgeen weer van alles uit mijn jeugd triggert. Echt heel erg leuk. Jammer dat mijn vader haar nooit gekend heeft, net zoals ik mijn grootvader niet heb gekend. Ik ben reuze benieuwd naar de volgende tien jaar! Een van de redenen dat ik probeer zoveel van mijn belevenissen vast te leggen en op te schrijven is voor mijn kinderen later. Dus alvast aan mijn kinderen in de toekomst: fijn dat jullie dit lazen, jullie rocken!


Toni
Sinds november hebben we een poes in huis. Ze heet Toni, vrij naar het chocolademerk vanwege haar kleur. We zijn eigenlijk meer fan van honden, maar met onze huidige levens en woonplek is dat niet handig. Ik vermoed dat de kosmos daar rekening mee houdt, want het beest gedraagt zich dus als een hond. Ze herkent de auto en onze manier van lopen, en zit klaar bij de deur. Ze geeft (soort-van) poortjes en rent naar je toe en gaat op haar achterpoten staan. Als je wat weggooit brengt ze het terug. En ze praat poezentaal tegen ons die we steeds beter snappen.

Inmiddels heeft ze net als ik een chip in haar lijf en kan ze daarmee naar binnen en buiten als ze zin heeft. In de NY Times kwam ik een heel leuk stuk tegen over dat je katten kunt opvoeden, in tegenstelling dat wat men tot nu toe dacht. Over honden blijkt domweg meer onderzoek te zijn. Leerzaam. Aanrader die NY Times overigens. Voor niet heel veel geld echt veel mooie artikelen + The Wirecutter!



Als je denkt ik ben verslagen
Normaal gesproken ben ik manisch positief. Verzin een ramp, en ik ontdek het voordeel. Het zal deels de aard van het beestje zijn, en deels het gevolg van mijn levenspad. De afgelopen dertig jaar had ik meer dan een fair share aan tegenslag. Een heel klein deel ervan tekende ik op in mijn boek over het bouwen van een hunebed. De rest vertrouw ik nog wel eens aan papier toe.

De afgelopen week begon goed. Ik begon maandag met een wandeling door de Kennemerduinen en bezocht de ere-begraafplaats in de buurt en vond het gedenkteken van Hannie Schaft. Aan het einde van de dag tikte ik de 43.000 stappen aan. Een mooi begin van de maand! Maar op woensdag liep er van alles in de soep. Dochter 1 ziek en de andere liep in de nacht te spoken waardoor ik niet sliep. En toen werd de orde in mijn hoofd ineens spaghetti. Het duurde een dag langer dan ik kon hebben. En dan te bedenken dat veel mensen hier dagelijks last van hebben. Petje af voor de mensen om hen heen.

Ik was vastbesloten de week leuk af te ronden, hetgeen glansrijk lukte. Als de mist in je hoofd optrekt kun je echt veel verder kijken. Mijn wijlen vader hielp me ooit aan dit gedicht. Ik denk dat de oorsprong ervan ligt in dit boek van Napoleon Hill. Ik heb er veel baat bij gehad. Minstens één van jullie heeft er vast ook wat aan. Wees een beetje lief voor jezelf en de mensen die het soms zwaar hebben!


Goed nieuws over houtbouw
Sinds de geweldige aflevering van Tegenlicht over houtbouw ben ik zwaar geintrigeert door CLT; Cross-Laminated Timber. Wat een geweldig spul zeg. Je kunt er van een snelgroeiende lage kwaliteit hout hele stevige panelen maken. Als de overheid dit morgen verplicht zijn we in no-time van de meeste huizen-tekort ellende af volgens mij. Gelukkig snapten een paar mensen bij de overheid het adagium lead by example. Het nieuwe gebouw van het Rijksvastgoedbedrijf wordt ermee gemaakt. 72 meter hoog maar liefst. Het scheelt afval (40% van het materiaal dat er naar een bouwplaats wordt gesleept wordt afval (dat ook weer moet worden afgevoerd)), enorm veel transport en debiel veel CO2 omdat beton, cement- en baksteenproduktie veel uitstoot veroorzaken. Voor mensen op zoek naar lichtpuntjes, dit is een vuurtoren!


Overig delenswaardige zaken:

- Tovertypen op je telefoon? Geen idee waar dat over gaat? Gauw hier de kunst afkijken, installeren en deze boodschap verder verspreiden!

- The Bear nog niet gezien op Disney+? Herrie in de keuken is er niets bij. Hier de beste quote over waarom je die moet zien:

‘If you were following along, “The Bear” didn’t just get food and cooking right. It got Chicago right, it got the culture of the workplace right, it got the complexity of grief right, it got the devastation of addiction right, it got the beauty of good hospitality right — along with the tortured ache that can lurk behind it.’

Dank voor het lezen! Fijne week allen!



📅 Agenda:

- Rust :)


In september start er weer een leergang Digitale Fitheid. Hier kun je er meer over vinden. Worstelt jouw organisatie met digitale transformatie, digitalisering of de informatiehuishouding? Goede kans dat dat komt omdat ze de digitale fitheid van de medewerkers zijn vergeten. We hebben een nieuwe interventie van 5 dagen die helpt!

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid