Martijn Aslander

December 21, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 50 2022)

BCEC94C8-ECBB-471A-BDCA-BE8FFD1DB776_1_105_c.jpeg



Week 50 zit er op! Nog twee weken en dan begint 2023. Mijn laatste werkafspraken heb ik achter de rug, nu even op adem komen van alles dat er dit jaar gebeurde. Al jaren neem ik mezelf voor om een jaaroverzicht te maken en begin ik er aan, maar elke keer in Maart neemt de werkelijkheid het over en laat ik het schieten. Ik zie uit naar een paar weken bezinnen en vooral opruimen en uitrusten. Afgelopen week gaf ik nog wat lezingen en deed ik twee masterclasses van 3 uur. Heel intensief maar o zo de moeite waard omdat je tijd hebt voor verdieping. Bovenstaande foto is er één uit de serie van de Lensa-app waarover ik vorige week berichte. Dit was zeker een week waarin je niet om de ontwikkelingen rondom AI heen kon. (Dit boek van Jim Stolze is een aanrader)



1. Ik had prachtige gesprekken en ontmoetingen met collega's van de politie. Het is echt een mini-versie van de hele samenleving. Ik heb stevige gesprekken met bureaucraten aldaar, altijd met een vrolijke toon en knipoog. Maar vele processen zijn echt veel te stroperig en dienen de organisatie en samenleving niet. Ik vermoed dat je dat in elke grote organisatie tegenkomt. Prachtig voer voor de podcast die ik maak met Teun Pieter over hoe om te gaan met de beroepscode van de politie. Ik hoorde onlangs iemand zeggen daar dat die bedoeld is voor mensen in uniform op straat en niet voor de rest. Boeiend te meer omdat we de mensen die de teksten opschreven, én de korpsleiding er specifiek naar gevraagd hebben. Allemaal bruikbaar voor als ik nog eens een boek over bureaucratie ga schrijven 🤣


2. Toen Apple in de zomer een nieuwe app aankondigde die kon concurreren met Miro spitste ik mijn oren. Afgelopen week kwam hij beschikbaar; Freeform. Heel boeiend om mee te spelen, het vervangt Miro nu al op vele manieren. Ik miste nog steeds een goede snelle manier om items op beeld, zoals screenshots, en foto's waar dingen op sta waar ik ooit wat mee moet te kunnen orden en overzien. Ik zal er binnenkort eens een langere post aan wagen.

Voor al mijn digitale leesvoer gebruikte ik een mix aan tools, maar volgens Digitale Fitheid compaan Mark Meinema gaat de nieuwe reader app van Readwise (klik ff voor meer over waarom die app fantastisch is) vele tools vervangen. Ik ben benieuwd. Daar ga ik de komende weken zeker mee spelen

Ik kwam ook nog een open source versie tegen van mijn favoriete jaren 90 spelletje; Red Alert 2. Dat kon wel eens de leukste tijdvuller van de komende weken worden 

Meetings, Managers & Microsoft, drie redenen voor veel mensen om uit organisaties te vluchten. Geestdodend allemaal. Beter dan deze Indiër kan ik het niet zeggen :) Momenteel is het kabinet met partners die allang niet meer representatief zijn voor de bevolking de gevolgen hiervan aan het aanpakken in plaats van de gevolgen. Zipconomy biedt consequent de goede cijfers en verhalen over wat er steeds misgaat in tunnelvisie-kijkend Den Haag.

Veel mensen focussen onterecht op productiviteit en tools. Zelfs de makers van de apps zelf hebben daar een hele interessante visie op! ( ik onderschrijf die volledig)

We weten en snappen veel minder van de wereld dan we denken. Deze vond ik lekker confronterend en prachtig gemaakt. Over hoe ons brein nogal wat verkeerde aannames doet hoe en waar continenten liggen..


3. Ik zag een documentaire over een Zimbabwaans team van in Zuid-Afrika wonende vluchtelingen die in de horeca terecht waren gekomen en besloten om mee te doen aan de Olympische Spelen voor wijnproeven. Een hele leuke docu omdat normaal de woorden Zimbabwe en Wijn niet in eén zin voorkomen. Een van de teamleden was de kelner van een restaurant in Kaapstad waar ik een keer met genoegen at. Ik hoop er gauw weer eens naar toe te gaan.  Verder haalde ik eindelijk level 44 van Pokémon Go, ik speel het nog steeds met veel plezier dagelijks. Met Merlin Melles van FCN, de boeiende club waarmee ik in Dublin was nam ik een podcast op voor de mensen uit haar netwerk. Dat werd een bijzonder leuk gesprek waar al vele mensen met plezier naar luisterden.


4. Afgelopen weekend streek ik met mijn lief neer in Groningen, voor wat ontspanning en bijpraten met wat noordelijke dierbaren. Wat is die stad hard in ontwikkeling op de goede manier zeg. Ik keek mijn ogen uit en wandelde nog even over het Winterwelvaart festival dat haar 15 jarige jubileum vierde. Heel leuk al die schepen langs het Hoge der Aa met sfeerlicht, vuurtjes en glühwein en kwast. Op Station Groningen verhuren ze sinds kort ook elektrische OV-Fietsen. Handig gezien de diverse wijken die we daar bezochten in de barre koude wind.


Je kunt een reMarkable of Onyx Boox 5 winnen! Wie de beste werk-uitbesteed-klus voor de GPT-3 chat weet te verzinnen dingt mee voor onze wedstrijd. Hier kun je alles vinden!


Fijne week! En dank voor het lezen!

 Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.





About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ