Martijn Aslander

August 23, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 33 2021)

AEAA3C56-3AFC-43D0-97F1-A0D3726C986F_1_105_c.jpeg



Er was een hoop werk aan de winkel deze week. Zowel in mijn nieuwe functie als teamchef bij de politie als op het gebied van schrijven en spreken.  Ik had zowaar een live optreden voor publiek, en mijn jongste dochter van 4 ging een dagje mee op stap, supergezellig! En op de één of andere manier heb ik al een paar weken last van computer-aversie. Wellicht in het verlengstuk van mijn schermtijd-experiment met de smartphone. Of als een soort preventief opgelegde rust van mijn onderbewuste. Vanwege de herfststorm die ik qua bezigheden verwacht als iedereen weer terug is van vakantie. We zullen zien. 

1.  In de afgelopen maand verzamelde ik een hoop snippets. Brokjes met informatie, context en losse aanknopingspunten voor de 80 projecten en deelprojecten die staan te koken in mijn ideeën- en projectenkeuken. Ingrediënten waarvan ik vaak nog niet weet hoe ze passen bij welk project. Ze staan verspreid tussen RoamResearch, mijn reMarkable en de fotobibliotheek op mijn telefoon. Soms vraag ik me af of ik niet te veel verzamel op dit vlak, maar als ik Da Vinci en Eco moet geloven zijn dat geen zaken om je druk over te maken. Berusten in dat werk Nooit Af is is de beste strategie en houding :) Ik blijf nieuwsgierig naar hoe anderen dat doen. Dit zal één van de terugkerende thema's worden in PKM Magazine, dat ik later dit jaar ga lanceren.

2. Door Digitale Fitheid ben ik meer dan ooit in contact met alle vakgebieden en media die zich met het informatievak bezighouden. In deze turbulente tijden, en met zaken als controle op onze democratie, en de nasleep van de Toeslagenaffaire boeiende materie. Ik had me eigenlijk nooit zo gerealiseerd hoe cruciaal de informatiefunctie is van organisaties, en die van de overheid in het bijzonder. De vakgebieden liggen dicht tegen wat ik altijd al deed aan, maar de taal die ze gebruiken, en de manier van kijken en denken verschilt behoorlijk. Ik kom veel tegen dat mensen de afdeling DIV maar saai vinden.

Documentaire Informatievoorziening is het beheren, archiveren, registreren en beschikbaar stellen van documenten binnen een organisatie. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd zowel voor interne als externe klanten. Dit geldt voor digitale en papieren documenten.

Maar die ogenschijnlijk saaie archivarissen zitten volgens mij op goud. Een van de thema's die ik de komende tijd ga oppakken is uitvogelen hoe ik die wereld toegankelijker kan krijgen voor een breder publiek.

3. Onze eerste merkregistratie is een feit! In mijn weekbericht van week 22 schreef ik er al over, maar inmiddels is het merk Digitale Fitheid en het framework eromheen helemaal officieel aan ons toegewezen. Mensen die bekend zijn met mijn oeuvre weten dat ik ik normaal gesproken de laatste op aarde zou zijn om me bezig te houden met zulks, maar het werk dat we erin hebben zitten is te belangrijk om te laten verbasteren door corporates met louter financiële motieven. Ten gevolge hiervan loopt er op juridisch gebied al het een en en ander, dus goed kans dat we binnenkort eens van de visie van een rechter horen :)

4. De afgelopen week was ik te gast bij een van de boeiendste mensen die er momenteel in het boekenvak rondloopt. Gezien de aard van de ontmoeting kan ik er nog niet meer over zeggen, behalve dan dat er wat hele mooie ontwikkelingen in het boekenvak aan zitten te komen waar ik vanaf de zijlijn bij betrokken mag zijn. Er is zoveel moois mogelijk rondom boeken en de verkoop en promotie ervan. Van mijn moeder kreeg ik voor mijn verjaardag een prachtig boek, Papyrus, over de geschiedenis van het boek door de eeuwen heen. Hopelijk is er tussen alle drukte door, de komende weken genoeg ruimte om er helemaal in op te gaan. Aukje Nauta bracht bij Maven een boeiend, heel persoonlijk boek uit over schaamte. Ik denk dat het een hoop mensen kan helpen. Schaamte speelt overal, en daar kunnen we niet genoeg over leren!

5. De komende weken begin ik weer met het opnemen van podcasts, over leuks, over werk en over Digitale Fitheid. Aan de statistieken te zien was het voor veel mensen vakantie in podcastland. Ik vermoed dat best een groot deel van de podcastluisteraars vooral tijdens woon-werk-verkeer luisteren. Verder ben ik druk met interviews en fotoshoots voor ons komende boek, 'Ons werk is stuk' en met aandacht voor de Digitale Fitheid Community.

Dit was voor het eerst sinds de start op 5 maart dat ik pas op maandag een weekbericht maakte, het is zeker niet de bedoeling dat dat een gewoonte wordt ;) 

Fijne week! 

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid